Träd och annan vegetation på kommunal naturmark

Kommunens park- och naturenhet sköter den kommunala tätortsnära naturmarken i Knivsta. Vi tar bort sjuka och farliga träd, röjer sly där det behövs och mycket annat. Här kan du läsa mer om hur kommunen arbetar med skötseln av naturmarken.

Har du önskemål om att träd och annan vegetation ska tas bort? Använd vår e-tjänst nedan för att felanmäla till kommunen.

Park- och naturenheten är generellt restriktiv med att fälla träd på kommunal mark. Träden i tätorten gör stor nytta när de de bildar livsviktigt syre, ger skugga varma dagar, hanterar regnvatten vid skyfall, tar upp och lagrar in koldioxid och mycket mer.

Vi som förvaltar Knivstas grönska vet att den tätortsnära naturmarken och dess träd engagerar många invånare, både positivt och negativt. På många ställen gränsar marken till privata tomter.

Du hjälper oss genom att felanmäla farliga träd

Du hjälper oss att hålla parker och naturområden säkra genom att felanmäla träd och annan vegetation som ser ut att må dåligt eller upplevs som farlig.

Detta gäller var som helst på kommunal mark, inte bara granne med din tomt.

Om du vill felanmäla ett träd eller annan vegetation använder du vår e-tjänst

Har du önskemål om att kommunen ska fälla träd eller ta bort sly på kommunal mark? Skicka en felanmälan till kommunen via vår e-tjänst nedan.

Utifrån din anmälan gör vi ett besök och en bedömning på plats. Därefter återkommer vi till dig.

Inkomna önskemål rörande vegetation som kommer in via vår e-tjänst hanteras löpande, men vår huvudsakliga säsong för praktiskt arbete med träd och annan vegetation på kommunal mark är i november-april.

Park- och naturenheten går alltid noggrant igenom alternativen och måste ha goda skäl för att fälla ett träd eller ta bort större partier av annan vegetation på den gemensamma kommunala marken som vi vårdar för allas välbefinnande.

Gå till e-tjänsten Felanmälan träd och annan vegetation på kommunal mark

Träd och vegetation i tätorten gör stor nytta…

... växtligheten bildar livsviktigt syre, ger skugga varma dagar, hanterar regnvatten vid skyfall, tar upp och lagrar in koldioxid, dämpar ljud, fångar damm och utgör en viktig boplats för många fåglar och insekter. Alla växter i våra skogar ger oss människor en grönskande, spännande och rogivande miljö att vistas i.

Sidan uppdaterades: 2 februari 2024