Gå och cykla till skolan

Under hösten kan skolklasser i Knivsta kommun vara med i den nationella tävlingen "Gå och cykla till skolan". Tävlingen går ut på att eleverna ska samla poäng genom att ta sig till och från skolan på ett aktivt sätt, som att gå och cykla, eller åka kollektivt.

Fyra barn med cyklar och ryggsäckar på en solig cykelbana

Tävling för årskurs F-6

Mellan september och oktober har skolor och klasser från förskoleklass till årskurs 6 chansen att vara med i tävlingen "Gå och cykla till skolan". Målet är att samla så många poäng som möjligt genom att elever tar sig till och från skolan på ett aktivt sätt, som att gå och cykla, eller åka kollektivt.

Cirka 50 000 elever i hela Sverige deltar varje år. Tävlingen arrangeras av Trafikkalendern – ett läromedel om barn och trafik i Sverige.

Trafikkalenderns webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Så går tävlingen till

• Tävlingen är öppen för alla elever i förskoleklass till årskurs sex.
  • Deltagande sker under två valfria sammanhängande veckor mellan september och oktober. Man kan även delta under flera veckor och välja ut de två veckorna med bäst resultat.
  • Varje deltagare kan få högst två poäng per dag – ett poäng för resan till skolan och ett poäng för resan från skolan.
  • Sträckan behöver vara minst 500 meter för att man ska få en poäng.
  • Om bara en eller två klasser från en skola deltar, tävlar man i kategorin "bästa klass".
  • Slutpoängen för varje klass eller skola räknas ut genom att dividera den totala poängen med antalet deltagande.
  • Varje deltagande skola utser en kontaktperson som samlar ihop, sammanställer och skickar in slutresultaten i början av november.
  • I början av december publiceras pristagare och alla resultat på Trafikkalenderns hemsida.
  • De tio skolorna med högst poäng i landet får pris. I kategorin ”bästa klass” får de fyra bästa klasserna priser. Det finns även priser som lottas ut bland de skolor som deltar.
  • Anmälan öppnar i maj. Skolor som vill delta utser en särskild kontaktperson.

Alla kan vara med

Elever som av någon anledning behöver åka bil till skolan kan ändå vara med och samla poäng. Exempelvis kan de bli avsläppta tidigare och gå sista biten till skolan, minst 500 meter.

Elever som bor närmre än 500 meter till skolan, eller har behov av särskilt stöd, kan samla poäng genom att anordna en promenadslinga runt skolgården. Med kreativa lösningar kan alla elever bidra till klassens insats i tävlingen.

Därför deltar Knivsta kommun

Forskning visar att fysisk aktivitet är bra för barn och unga. Det gör att de mår bättre och får bättre resultat i skolan. Beteenden formas tidigt i livet. Den som har en aktiv livsstil som barn är mer benägen att ha det också som vuxen.

När barn går eller cyklar till skolan blir det säkrare runt skolorna. Färre bilar på vägarna innebär också att vi minskar vår miljöpåverkan och får bättre luftkvalitet.

Forskare har, tillsammans med nationella aktörer inom trafiksäkerhet och hälsa, tagit fram ett förslag på en nationell rekommendation om att barn ska gå, cykla eller på annat sätt aktivt ta sig till skolan, hela eller delar av vägen.

Läs "Nationell rekommendation för aktivare skoltransporter" på Luleå Tekniska Universitets webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Har du frågor om Knivsta kommuns medverkan i Gå och cykla till skolan kan du ta kontakt med Gatu- och avfallsenheten genom att skicka ett mejl till knivsta@knivsta.se eller ringa Kontaktcenter på 018- 34 70 00.

Sidan uppdaterades: 24 januari 2024