Vad betalar du för - och hur fungerar det?
Om du producerar, säljer eller serverar livsmedel behöver du registrera din verksamhet hos kommunen. Om du vill sälja alkohol eller tobak behöver du ett tillstånd. Du ansöker om tillstånd hos kommunen.
Det finns också nationella regler som du som driver verksamheten behöver följa. Det övergripande syftet med reglerna är skydda invånarnas hälsa och regleras i livsmedelslagen, tobakslagen och alkohollagen.
Staten har beslutat om att det ska finnas en offentlig tillsyn och kontroll av att företagen följer reglerna. En stor del av den tillsynen och kontrollen utförs av kommunerna på uppdrag av staten, och finansieras genom avgifter till de företag som kontrolleras.
Alla avgifter som tas ut av kommunen ska totalt sett vara självfinansierande – det vill säga de ska täcka kommunens kostnader för arbetet men kommunen får inte tjäna något på avgifterna. Principen bakom detta är att skattekollektivet, det vill säga de invånare som betalar skatt i kommunen, inte ska behöva stå för omkostnader som rör enskilda behov.
Läs mer på sidan "Vad betalar jag för?" och ta del av frågor och svar
Läs och ladda ned kommunens broschyr "Vad betalar du för? - om tillsyn och kontroll" Pdf, 408.1 kB, öppnas i nytt fönster.
Nya bestämmelser, taxor och avgifter inom ditt område från 1 januari 2025
Inför 2025 har Knivsta kommun genomfört en översyn av bestämmelser, taxor och avgifter för olika områden, bland annat livsmedelsverksamheter och verksamheter som hanterar tobak, alkohol och receptfria läkemedel.
Syftet med översynen har varit att se över och få aktuella taxor och bestämmelser enligt gällande svensk lagstiftning, men också att det ska bli enklare och tydligare för Knivstas invånare och företagare. Det ska vara lätt att göra rätt, och enkelt att förstå vad du betalar för och varför.
Beslut om de nya bestämmelserna, taxorna och avgifterna fattades av kommunfullmäktige i september 2024. De börjar gälla den 1 januari 2025.
För områdena livsmedel, alkohol och tobak innebär detta att vissa avgifter sänks och andra höjs från 1 januari 2025, för att bättre stämma överens med kommunens kostnad för tillsynen. Vissa nya avgifter kommer också införas - för tillsyn som kommunen ska göra men som tidigare saknats i taxan.
Här kan du läsa mer.
Livsmedel
De nationella reglerna för livsmedelskontroll har ändrats och taxorna behöver följa dem. Varje livsmedelsverksamhet får nu ett nytt beslut från kommunen med sin kontrolltid.
Läs om den nationella omklassningen av livsmedel här Öppnas i nytt fönster.
Kommunen har också fått en ny uppgift från staten - att kontrollera material i kontakt med livsmedel.
Detta är nytt i livsmedelstaxan
- Kontroller av material i kontakt med livsmedel ingår nu i taxan.
- Om kommunen behöver ta om hand livsmedel som hanterats fel kan kommunen ta betalt för sina faktiska kostnader för transport, destruktion med mera.
- Om kommunen behöver göra kontroller efter ett livsmedelslarm (så kallat RASFF) kan kommunen ta betalt för kontrollen. Läs om RAFSS på livsmedelsverket.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Om kommunen behöver göra export- eller importkontroll av livsmedel kan kommunen ta betalt för kontrollen.
Så här ändras livsmedelstaxan
- De årliga avgifterna i förskott kommer ersättas med debitering i efterhand. Avgiften sätts utifrån kontrolltid.
Timtaxan blir 1 554 kronor per timme kontrolltid. För uppföljande kontroll samt registrering är timavgiften 1 454 kr per timme.
Se handlingarna i ärendet från kommunfullmäktige 19 september 2024 på Meetings plus Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Alkohol
För området alkohol innebär den nya taxan att vissa avgifter sänks och andra höjs från 1 januari 2025, för att bättre stämma överens med kommunens kostnad för tillsynen.
Detta är nytt i alkoholtaxan
- Du som lämnar in restaurangrapporten för sent till kommunen får betala en avgift på 1000 kronor.
Så här ändras alkoholtaxan
- Du som ansöker om serveringstillstånd får betala något mer - 10 400 kronor stället för 9 600 kr.
- Att skriva kunskapsprovet (upp till tre försök) ingår nu i avgiften, istället för 1 500 kronor per provtillfälle.
- Du som ansöker om delägarbyte får betala mindre - 4 800 kronor istället för 9 600 kronor.
- Du som ansöker om tillfälligt tillstånd för servering till allmänheten för betala mindre - 5 800 kronor istället för 6 700 kronor.
- Avgiften för tillsyn av en verksamhet med en omsättning mindre än 100 000 kronor får betala mindre - 3 000 kronor istället fär 4 000 kronor.
- Timtaxan för området alkohol blir 1 444 kr i timmen.
Tobak
För området tobak tillkommer en avgift för tillsyn av tobaksfria nikotinprodukter.
Detta är nytt i tobakstaxan
- Ny avgift för tillsyn av tobaksfria nikotinprodukter införs. Avgiften är 1 500 kronor.
Så här ändras tobakstaxan
- Avgiften för tillsyn av tobak höjs från 1 500 kronor till 5 800 kronor.
- Timavgiften för debitering av handläggningstid sänks något, från 1 475 kronor till 1 444 kronor per timme.
Se handlingarna i ärendet från kommunfullmäktige 19 september 2024 på Meetings plus Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.