Du är på väg till Knivsta utvecklas - kommunens webbplats för samhällsbyggande och utveckling.

Du är på väg till vår näringslivswebbplats. Här hittar du allt om näringsliv i Knivsta – från etableringsmöjligheter till företagarnätverk.

Du är på väg till kommunens karriärwebbplats Jobba i Knivsta.
Se vad vi erbjuder!

1.0

Du är på väg till Knivsta biblioteks webbplats. Du kommer att lämna webbplatsen för Knivsta kommun.

Du är på väg till webbplatsen för Hälsohuset -

kommunens sim- och träningscenter.

Du är på väg till webbplatsen för Knivsta Centrum för idrott och kultur (CIK). Du kommer att lämna

Knivsta kommuns webbplats.

Du är på väg till webbplatsen för Knivsta kulturskola.

Du är på väg till webbplatsen för Sjögrenska gymnasiet.

Kontakta oss via Kontaktcenter eller nyttja vår självservice

Välkommen till Självservice!

Välj e-tjänster eller blanketter för att utföra ditt ärende till kommunen.
Många ärenden kan du utföra via våra e-tjänster.
För andra ärenden får du ladda ned en blankett, fylla i och skicka in med vanlig post.

Här tar du del av våra tjänster på andra språk
Please find our services in other languages below

Välkommen att lyssna på Knivsta.se

Sök på webbplatsen

Vad betalar du för?

När kommunen utför tjänster åt dig och handlägger dina ärenden betalar du en avgift för hanteringen - som för till exempel bygglov, kommunalt VA och sophämtning. Om du driver företag med viss verksamhet betalar du också en avgift för kommunens tillsyn och kontroll. Här kan du läsa mer och ta del av frågor och svar.

Kommunens taxor och avgifter

När kommunen utför tjänster åt dig och handlägger dina ärenden betalar du en avgift för hanteringen - som vård, bygglovsansökningar, kommunalt vatten och sophämtning.

Du kan behöva också betala taxor och avgifter till kommunen om du driver företag, bland annat för tillstånd av olika slag och för tillsyn kring hälsa och miljö.

Vad betyder tillsyn, kan man undra?

Jo. I Sverige finns hälso- och miljöregler som viss verksamhet behöver följa. Reglerna omfattar bland annat miljöfarlig verksamhet, hälsoskydd och livsmedelsverksamhet. Det övergripande syftet med reglerna är skydda invånarnas hälsa och miljö, och regleras bland annat i Miljöbalken och livsmedelslagen.

Staten har beslutat om att det ska finnas en offentlig tillsyn och kontroll av att företag följer miljöreglerna. En stor del av den tillsynen och kontrollen utförs av kommunerna på uppdrag av staten, och finansieras genom avgifter till de företag som kontrolleras.

Du som är företagare med viss verksamhet behöver också genomföra egenkontroller för din verksamhet.

Kommunen får inte tjäna något på avgifterna

Alla avgifter som tas ut av kommunen ska totalt sett vara självfinansierande – det vill säga de ska täcka kommunens kostnader för arbetet men kommunen får inte tjäna något på avgifterna.

Principen bakom detta är att skattekollektivet, det vill säga de invånare som betalar skatt i kommunen, inte ska behöva stå för omkostnader som rör enskilda behov.

Översyn av vissa taxor och avgifter inför 2025

Inför 2025 har Knivsta kommun genomfört en översyn av taxor och avgifter för tillstånd, tillsyn och kontroll inom vissa områden.

Vissa taxor och avgifter har nu justerats på olika sätt - ibland med en sänkning, ibland med en höjning. Inom vissa områden har nya taxor och nya tillsynsområden införts.

Syftet med översynen har varit att se över och få aktuella taxor och bestämmelser enligt gällande svensk lagstiftning, men också att det ska bli enklare och tydligare för Knivstas invånare och företagare. Det ska vara lätt att göra rätt, och enkelt att förstå vad du betalar för och varför.

Beslut om nya taxor och avgifter inom vissa områden fattades av kommunfullmäktige i september respektive oktober. De börjar gälla den 1 januari 2025.

Det gäller tillstånd, regler och tillsyn inom områdena miljötillsyn, hälsoskyddstillsyn, strålskydd, försäljning av livsmedel, tobak, alkohol, försäljning av receptfria läkemedel samt olika ärenden inom byggande.

Läs mer om de områden som justerats via länkarna nedan:

Frågor och svar

Här kan du ta del av samlade frågor och svar om vad du betalar för och de nya taxorna och avgifterna.

HIttar du inte svaret på din fråga? Kontakta Miljö- och byggenheten på e-post miljoenheten@knivsta.se.

Bestämmelserna, taxorna och avgifterna inom vissa av kommunens verksamhetsområden är äldre och behöver en översyn. Syftet med översynen har varit att ta in ny lagststiftning, rätta fel och se över avgiftsnivåerna. Men också att förenkla och förtydliga för Knivstas invånare och företagare. Det ska vara lätt att göra rätt, och enkelt att förstå vad du betalar för och varför.

De nya bestämmelserna, taxorna och avgifterna som kommunfullmäktige beslutade om på sitt möte 19 september gäller vissa tillstånd, regler och tillsyn inom områdena miljöskydd, hälsoskydd samt försäljning av livsmedel, tobak, alkohol. Åtgärder inom bygglov och byggande har också fått nya avgifter.

I och med översynen har vissa avgifter justerats på olika sätt - ibland med en sänkning, ibland med en höjning. Även några andra ändringar har införts inom de olika områdena, som hur debiteringen sker.

Några nya områden för tillsyn har också tillkommit, efter gällande svensk lagstiftning.

Beslut om de nya taxorna och avgifterna fattades av Knivsta kommunfullmäktige i september 2024. De börjar gälla den 1 januari 2025.

När det gäller avgifter för byggande, som bygglov och andra åtgärder, så har kommunens taxemodell gjorts om från grunden. Den nya modellen utgår från SKR:s, Sveriges kommuner och regioners, modell och innebär ett nytt sätt att räkna fram avgifterna för olika åtgärder på.

Det här innebär att Knivsta kommun från 1 januari 2025 inför nya avgifter för i princip alla ärendetyper inom byggande, enligt en modell som ger en fast kostnad för de flesta åtgärder. För vissa åtgärder innebär justeringarna en sänkning av avgiften, för andra en höjning av avgifterna.

Den nya modellens upplägg gör det enklare för invånare och företagare att förstå taxan och vad man betalar för. För de flesta ärenden gäller en fast avgift.

Modellen gör det också lättare för oss på kommunen att ta rätt betalt för nedlagt tid - så att avgifterna precis täcker kommunens kostnad för den aktuella myndighetsutövningen eller tjänsten och varken blir för låg eller hög. Avgifterna står då i bättre proportion till handläggningstiden.

Läs mer om de nya avgifterna för åtgärder inom bygglov och andra byggärenden

I Sverige finns hälso- och miljöregler som du som driver viss verksamhet behöver följa. Reglerna omfattar bland annat miljöfarlig verksamhet, hälsoskydd och livsmedelsverksamhet. Det övergripande syftet med reglerna är skydda invånarnas hälsa och miljö, och regleras i Miljöbalken och i livsmedelslagen. Du behöver bland annat göra egenkontroller av din verksamhet.

Staten har också beslutat om att det ska finnas en offentlig tillsyn och kontroll av att företagen följer miljöreglerna. En stor del av den tillsynen och kontrollen utförs av kommunerna på uppdrag av staten, och finansieras genom avgifter till de företag som kontrolleras.

Kommunen har en egen taxa som kommunfullmäktige har beslutat om. Taxan ska vara så rättvis som möjligt och är därför utformad så att en verksamhet som utgör en hög risk för människors hälsa eller miljön får betala mer än den som utgör en låg risk.

Skälet är att kommunen måste ägna mera tillsynstid åt en verksamhet med större risk än åt en med mindre risk.

Nej. Avgifterna som kommunen tar ut ska totalt sett vara självfinansierande – det vill säga de ska täcka kommunens kostnader för arbetet men kommunen får inte tjäna något på avgifterna.

Principen bakom detta är att skattekollektivet, det vill säga de invånare som betalar skatt i kommunen, inte ska behöva stå för omkostnader som rör enskilda behov.

Den timkostnad som kommunfullmäktige har beslutat om (kronor/timme) är vanligtvis uppbyggd av nedanstående kostnader för kommunens myndighetsarbete. Nivån på kostnaderna varierar mellan olika kommuner, vilket gör att timkostnaden varierar lite mellan olika kommuner.

  • Personalkostnader
  • Den politiska nämndens myndighetsutövning
  • Material och utrustning för medarbetarna
  • Kostnader för miljöövervakning
  • Försäkringar
  • Fordon
  • Lokalkostnader
  • Administrationskostnader
  • Andel av kommunens centrala service- och administrationskostnader

Företag betalar en fast årlig avgift, eller i vissa fall en avgift per timme, för kommunens tillsyn. I de flesta fall är det de mycket små verksamheterna som betalar avgift per timme.

Avgifterna ska täcka myndighetens kostnader enligt självkostnadsprincipen, vilket enkelt uttryckt innebär att kommunernas tillsynsverksamhet inte får gå med vinst. I kommunfullmäktige tar de lokala politikerna beslut om timkostnadens storlek (kronor/timme). Hur stor del av tillsynskostnaderna som är avgiftsfinansierad varierar från kommun till kommun. En mindre del av tillsynsarbetet betalas med skattepengar.

Kommunens företag får regelbundna besök. Helst bör det inte vara längre än tre år mellan varje besök.

Kommunen kontrollerar bland annat att verksamheten följer miljöbalken och att egenkontrollen sköts. För att göra det besöker kommunen företagen med jämna mellanrum.

Hur ofta du får besök beror i första hand på verksamhetens risk. Om verksamheten har liten risk för påverkan på hälsan eller miljön sker besöken kanske en gång vart tredje år, men om risken för påverkan är stor kan det bli flera besök varje år.

I årsavgiften ingår mer tillsynsarbete än den tid som våra inspektörer faktiskt besöker din verksamhet. Varje inspektör behöver bereda sig inför besök så att hen känner till verksamheten och vad som hänt vid tidigare besök.

Efter besöket skriver inspektören en rapport som måste vara väl underbyggd.

Inom EU beslutas då och då om nya regler som våra inspektörer behöver sätta sig in i. De kan också behöva känna till ny teknik inom de olika branscherna. Ju mer de kan, desto bättre kan de informera och ge råd till dig om det nya. Det i sin tur kan medföra att ditt eget miljöarbete blir enklare, tar mindre tid och kostar mindre.

I miljöbalken sägs att en av kommunens arbetsuppgifter också är att informera och lämna råd i viss omfattning. Inspektörerna måste se till att ha senaste informationen som rör de företag de besöker, för att kunna ge rätt vägledning och råd.

Ett annat sätt att informera är genom broschyrer, brev och liknande som beskriver regler, hantering av problem som kan uppstå och annat som en företagare behöver veta för att enklare kunna följa miljöbalkens regelverk.

Även planering av gemensamma branschvisa tillsynsaktiviteter täcks in i årsavgiften. I det arbetet tar kommunen fram förenklade metoder för tillsynen genom checklistor, informationsmaterial samt andra typer av förberedelser.

Taxan ska vara så rättvis som möjligt. Det finns en regel i kommunallagen som säger att alla ska behandlas lika.

I det här fallet betyder det att alla som har liknande verksamhet med samma risker och sköter sitt företag på samma sätt ska betala lika mycket. Därför måste man ha en taxa som ger möjlighet att bedöma hur stor risk ett företag utgör för människors hälsa och miljön. Taxan måste även ta hänsyn till hur ägaren av ett företag sköter verksamheten för att undvika skador på hälsan eller miljön.

Genom att minska riskerna och ha en bra egenkontroll kan företagets kostnader för tillsynen minska. Om ett företag utgör en hög risk och dessutom har brister i egenkontrollen, måste inspektörerna göra fler besök. Det kommer att kosta mer för ett sådant företag än för en verksamhet med liten risk och en bra egenkontroll. Det är därför avgiften kan variera mellan företag som bedriver liknande verksamheter inom samma kommun.

Läs mer under frågan "Kan jag som företagare påverka min avgift?" nedan

Kommunens taxa inom miljöbalkens område består av tre delar när den bygger på SKR:s, Sveriges kommuner och regioners, modell med risk och erfarenhetsbedömning.

Den första delen är en bedömning av verksamhetens risker, vilken även ger underlag för den avgift som företaget ska betala.

Den andra delen är en bedömning som inspektören gör under besöket, av hur företaget hanterar riskerna och verksamhetens påverkan på människors hälsa och miljön.

Den tredje delen ger kommunen möjlighet att premiera företaget till exempel för hur bra man arbetar med egenkontroll eller minskad klimatpåverkan från verksamheten. Genom att göra ett bra miljöarbete, som går längre än vad lagen kräver, ska det finnas möjlighet att påverka sin tillsynsavgift.

Ett avgiftsbeslut kan alltid överklagas.

Läs mer här om att överklaga beslut i Knivsta kommun

Välkommen att kontakta kommunens Miljö- och byggenhet på miljoenheten@knivsta.se

Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du skickar in dina synpunkter – du hjälper oss i vårt arbete med att utveckla webbplatsen.

Sidan uppdaterades: 25 oktober 2024