Jobba med oss

Knivsta kommuns uppdrag är att skapa välfärd för våra invånare. Du som medarbetare viktig för oss. Vi behöver dig, din yrkeskunskap och ditt engagemang för att lyckas tillsammans. Välkommen till oss - följ med oss på vår resa mot framtidens Knivsta!

Jobba i välfärden

Vi brukar säga att vi har Sveriges viktigaste jobb. Varje dag arbetar vi med att skapa välfärd för våra invånare genom att på olika sätt förbättra vardagen och livskvaliteten för alla som bor i Knivsta kommun.

I Knivsta finns det goda förutsättningar att lyckas i det uppdraget. Här blir du del i en dynamisk organisation som ständigt utvecklas, i en kommun som växer så det knakar.

Vi behöver dig, din yrkeskunskap och ditt engagemang för att lyckas tillsammans. Vi är måna om att du ska trivas, och att din arbetsmiljö ska vara både stimulerande och ge utrymme för din egen utveckling.

En spännande kommun

Knivsta är en spännande kommun att arbeta i. Här finns det mindre
samhällets sammanhållning, med engagerade invånare och en intressant
historia. På samma gång är kommunen i stark tillväxt. Det händer mycket!

Knivsta är numera en medelstor kommun. Trots tillväxten har vi lyckats bibehålla småskaligheten. För dig som arbetar här betyder det korta beslutsvägar och nära mellan verksamheterna. Det är lätt att få en överblick och lära känna sina
arbetskamrater.

På samma gång är vi Knivstas största arbetsgivare med
drygt 1000 medarbetare. Vi sysselsätter en rad olika yrkesgrupper, från vård
och utbildning till samhällsplanering och byggnation.

Vårt arbete i vardagen genomsyras av våra gemensamma värderingar, där
delaktighet, engagemang och tydlighet är en del av vår kultur.

En stor variation av yrkesområden

Inom Knivsta kommun finns 40-talet olika yrkesområden att arbeta inom. De allra flesta av dessa yrken, cirka 70 procent, hittar du i skolor och förskolor samt inom äldreomsorg och vård.

Det finns också mycket annat du kan jobba med i kommunen, till exempel bygg- och miljöfrågor, samhällsplanering, kultur- och fritidsjobb, ekonomi- och HR-frågor samt administration inom många verksamheter.

Det finns med andra ord många olika funktioner som bidrar till Knivsta kommuns viktiga samhällsuppdrag.

Framtidens Knivsta

I takt med att kommunen växer och inflyttningen i kommunen ökar behöver vi fler medarbetare, inte minst inom förskola och skola. Knivsta har idag tio skolor och 13 förskolor, och vi bygger kontinuerligt fler. Vi söker därför lärare, förskolelärare och barnskötare - men också andra yrkeskategorier såsom undersköterskor, socialsekreterare, sjuksköterskor, miljöinspektörer och administratörer.

Välkommen till oss!

Gör din kompetensresa hos oss

SKR (Sveriges kommuner och regioner) uppskattar att det idag arbetar cirka 1,2 miljoner människor i välfärden. Och vi behöver bli ännu fler!

De kommande tio åren ökar nämligen både antalet barn och äldre i befolkningen kraftigt. Personer i arbetsför ålder ökar däremot betydligt mindre - och i vissa delar av landet minskar till och med antalet.

Välkommen till Sveriges viktigaste jobb - att leverera välfärd till våra invånare.

Gör din kompetensresa hos oss!

Sidan uppdaterades: 11 maj 2023