Håkan Medelberg, MBH Aviation Services: ”I Knivsta är det nära mellan människor

Håkan är lastbilschaffisen från Sala som blev företagsledare i Alsike. Idag driver han MBH Aviation Services, som erbjuder flygplatsnära tjänster, från lokalen i industriområdet Ar.

- Numera är jag ”Alsikeit”, säger egenföretagaren som brinner för gemenskapen i ett mindre samhälle – och trygghet för barn och unga.

Håkan Medelberg

Under flera år körde Håkan Medelberg lastbil i Sala med omnejd. Han trivdes bra och bildade familj.

- En dag hoppade jag på en kul grej och började extraknäcka med att flytta möbler på Arlanda. Jag märkte direkt att det fanns en efterfrågan på såna ”superfixartjänster” - att snabbt och effektivt rycka in och hjälpa till med diverse tjänster på Arlanda. Så jag startade eget och började pendla från Sala.

Företaget växte. Efter 13 år blev livssituationen med långpendling ohållbar, tyckte Håkan. Det var dags att flytta närmare Arlanda och expandera ”på riktigt”.

Året var 2011 och Håkan hade redan sneglat på Knivsta, som han tyckte hade ett bra läge.

- Det är lagom stort här med det lilla samhällets gemenskap. Sen var jag också sugen på att bygga hus, och just då fanns det en massa fina tomter till salu i Alsike.

Familjen byggde sin villa år 2012 och är numera "Alsikeiter" på heltid. Företaget har idag ytterligare en verksamhet - flygplans- och kabinunderhåll. Systerföretagen MBH Maskinuthyrning och Alsike Industrihus hyr ut skyliftar respektive företagslokaler.

- Barnen trivs i skolan, vi bor och har flera av våra fritidsaktiviteter här. Ja, vi har till och med byggt en lokal för vårt företag i Ar, så det är inte särskilt långt till jobbet på morgonen. Det här måste vara Sveriges bästa plats för ett företag. Stockholm, Arlanda och Uppsala ligger inte ens en timme bort och regionen är superstark.

Hur är det att driva företag i Knivsta?

- Jag gillar det. Det är nära i Knivsta – inte bara till Arlanda utan också till människor. Folk hälsar på varann. Det är också nära till kommunen, till beslutsfattarna och tjänstemännen.

Vad är viktigt för Knivstas framtid?

- Knivsta växer mycket och det är i grunden positivt, men det är viktigt att vi inte förlorar det mindre samhällets själ där ”alla känner alla”. Det är den andan som gör att så många trivs här, tror jag.

- Det ska kännas tryggt att låta barnen växa upp. Jag upplever att det har blivit lite stökigare under de senaste åren och det sprider sig till våra tonåringar. Fler och fler av Knivstas invånare börjar engagera sig i de här frågorna – föreningen Nattvandrarna växer och fritidsgården ordnar aktiviteter både på CIK och utomhus.

- Jag vill verkligen tipsa föräldrar om att bli nattvandrare. Det behövs fler vuxna på byn och det är också väldigt givande att vara nattvandrare – värmen man möts av från ungdomarna är fantastisk.

Vad kan kommunen göra för sina företagare?

- Det görs redan mycket, tycker jag, som har andra kommuner att jämföra med. Som företagare känner jag mig väl omhändertagen. Nu under pandemin har exempelvis kommunens näringslivsutvecklare Pernilla Westerback hört av sig till oss företagare för att fråga vad vi behöver och om kommunen kan hjälpa till på något sätt. Det uppskattas.

- När Knivsta växer är det viktigt att småföretagarna inte glöms bort. I de två nya stadsdelarna är det viktigt att prioritera mindre lokaler som passar en-, två och tremansföretag.

- Det handlar om centrumnära lokaler för exempelvis frisörer och annan närservice, men också mindre lokaler för hantverkare och verksamheter med lager. Lokalerna behöver vara någorlunda prisvärda och ha avtal som löper på kortare tid – många småföretagare kan inte skriva på avtal för tre eller fem år i taget.

Sidan uppdaterades: 2 februari 2021