Lars Kylin, TB-Gruppen Bostad: ”Tänk om alla förstod hur bra det är i Knivsta”

Lars Kylin pendlar inte särskilt långt på dagarna – från villan i Alsike kan han i princip promenera ned till kontoret i centrala Knivsta. Här, vid Sågverkstorget, ligger hans företag TB-Gruppen Bostad, med verksamhet i både Knivsta kommun och övriga norra mälardalsregionen.

Lars Kylin

TB:s första byggnation i Knivsta kommun, bostadsrättsföreningen Myrstacken med fyra familjelägenheter i varje hus, uppfördes redan 2012 längs med Brunnbyvägen i Alsike.

Idag pågår en rad TB-projekt av olika slag i kommunen.

- Som fastighetsutvecklare är vi med och bygger framtidens Knivsta. Det är en fantastisk möjlighet men också ett stort ansvar, eftersom morgondagens Knivsta ska vara en plats som är lika trivsam, trygg och naturnära som den är idag.

Intresset för att flytta till Knivsta är fortsatt stort, menar Lars. Själv förstår han varför – han har bott i Alsike sedan 2009 och trivs väldigt bra.

- Det finns en gemenskap här, med många kompisar för barnen. Folk hälsar på varandra.

Han och hans kollegor gör regelbundet attitydundersökningar för att se vad Knivstas bostadsköpare önskar sig av sitt boende och sin närmiljö. Särskilt Alsike har en stor inflyttning.

- Folk flyttar hit från alla möjliga platser – Uppsala, Märsta, Upplands Väsby, Sollentuna… Många letar efter eget radhus eller villa. I Alsike finns en tydlig nybyggaranda. Hela Knivsta kommun har förresten rykte om sig att vara trygg och trivsam för inte minst barnfamiljer. Det är dessutom lätt att jobbpendla till städer som Stockholm, Uppsala och Västerås.

Knivsta kommun växer och utvecklas. Hur ser du på Knivstas framtid?

- Med en hög utbyggnadstakt följer förstås utmaningar - inte minst HUR samhället ska byggas ut. Kommunen ska planera för en hållbar framtid – men hur kommer det hållbara samhället att se ut om 15 - 20 år? Och hur vill vi leva under tiden – på väg mot det framtida samhälle som vi förbereder för när vi bygger?

Ett viktigt exempel är hur vi ska planera för framtidens transporter och trafik. De människor som flyttar hit för att bo och verka vill ha tillgång till goda, snabba och effektiva transporter. Många önskar sig egen parkeringsplats. Det gäller att bygga ut transportmöjligheterna i takt med att Knivsta expanderar. Annars riskerar resultatet att bli sämre.

- Vi behöver också fortsätta att marknadsföra Knivsta som ort. Det kan låta paradoxalt eftersom kommunen redan lockar många inflyttare, men är viktigt för att vi ska kunna konkurrera med andra storstadsnära områden framöver. För att vi byggföretag ska kunna fortsätta att bygga attraktiva bostäder för försäljning, som småhus med äganderätt och bostadsrätter, behöver vi kunna locka kunder som vill bo just i sådana nyproduktioner. Vi märker att det fortfarande finns ett motstånd från vissa kunder att lämna Stockholmsområdet och flytta ”ända ut” till Knivsta. Vi behöver nå ut med Knivstas alla fördelar, och visa hur Knivsta kommer att utvecklas och se ut i framtiden.

Vad gillar du själv bäst med Knivsta kommun?

- Det är nog det där lugnet. Det finns en harmoni här som är svår att hitta i en större stad. Jag gillar att naturen är nära och att folk är trevliga. Det är lätt att få ett enklare vardagsliv här - inga bilköer och parkeringsproblem, och nära till förskolor, skolor och fritidsaktiviteter. Tänk om alla förstod hur bra det är i Knivsta!

Sidan uppdaterades: 1 februari 2021