Sofia Hjärner, Noors slott: "Knivstas läge är perfekt för oss”

När Sofia Hjärner kom till Noor för första gången fastnade hon direkt för läget – mitt i storstadsregionen Uppsala-Stockholm, nära Arlanda och ändå mitt på landet.

- Det har varit mycket jobb, men jag har aldrig ångrat att jag startade verksamhet här, säger hon.

Sofia Hjärner

Det var för 16 år sedan som Sofia Hjärner och hennes moster Stina, båda med lång erfarenhet från hotell och konferens, träffade dåvarande ägaren av Noors slott som sökte personer som ville driva slottet vidare.

- Vi såg direkt vilken pärla vi hade hittat. Slottet var nyrenoverat och låg så fint vid vattnet. Och läget var minst sagt lockande – mitt i tillväxtregionen Uppsala-Stockholm och bara ett stenkast från Arlanda, säger Sofia.

Sofia och Stina sade ja till att driva Noor som fest- och konferensanläggning och det blev början på en intensiv resa.

- Det var superkul och spännande - och en stor investering för oss. Utan Handelsbanken i Knivsta och Sparbanken i Enköping, och så våra släktingar som trodde på oss och gav oss lån, hade det aldrig gått. Vi vågade ta steget, satsade och jobbade jämt, dag och natt. Idag skulle jag inte orka jobba så hårt. Nu vilar vi litegrann i det vi skapat, säger Sofia.

Hur är det att driva företag i Knivsta?

- I grunden väldigt positivt. Visst har det funnits lite växtvärk då och då. Men när frågor har dykt upp så har man löst det. Ibland genom att prata med oss företagare, ibland genom att ta in hjälp utifrån. Huvudsaken är att det alltid funnits en vilja från både kommunen och andra företagare att mötas.

- Idag är det ett helt annat näringsliv här i Knivsta än när vi kom hit. Antalet företagare är fler, och kommunen har en näringslivsutvecklare anställd som enbart ägnar sig åt näringslivsfrågor.

Hur är kontakten med andra företagare?

- Vi har en ganska tät kontakt, med flera aktiva företagarnätverk. Bland annat är jag med i en grupp som arrangerar företagarfrukostar varannan vecka. Då bjuder vi in intressanta personer av olika slag och ibland även kommunens politiker. Knivstas företagarförening är också engagerad och aktiv. Jag är själv med i styrelsen där, för att kunna vara med och utveckla näringslivet i Knivsta kommun.

Hur ser du på framtiden för näringslivet i Knivsta?

- Knivsta växer hela tiden och vi har goda förutsättningar att skapa något riktigt bra här. Närheten till Arlanda och att det går så snabbt att ta sig hit från större städer, som Uppsala och Stockholm, gör att Knivsta bara blir mer och mer attraktivt, tror jag.

- Utmaningen blir att få till en levande centrumkärna i själva Knivsta, med butiker, restauranger och kaféer som ger besökare även dagtid. Och så att vi hinner med i den snabba tillväxten, med skolor, förskoleplatser, vård och annan samhällsservice. Det ställer lite krav på kommunen, men är viktigt.

Då blir Knivsta en levande småstad och en plats där många kommer att vilja bo och verka, tror jag.

Sidan uppdaterades: 1 februari 2021