Du är på väg till Knivsta utvecklas - kommunens webbplats för samhällsbyggande och utveckling.

Du är på väg till vår näringslivswebbplats. Här hittar du allt om näringsliv i Knivsta – från etableringsmöjligheter till företagarnätverk.

Du är på väg till kommunens karriärwebbplats Jobba i Knivsta.
Se vad vi erbjuder!

1.0

Du är på väg till Knivsta biblioteks webbplats. Du kommer att lämna webbplatsen för Knivsta kommun.

Du är på väg till webbplatsen för Hälsohuset -

kommunens sim- och träningscenter.

Du är på väg till webbplatsen för Knivsta Centrum för idrott och kultur (CIK). Du kommer att lämna

Knivsta kommuns webbplats.

Du är på väg till webbplatsen för Knivsta kulturskola.

Du är på väg till webbplatsen för Sjögrenska gymnasiet.

Kontakta oss via Kontaktcenter eller nyttja våra e-tjänster

Välkommen till Självservice!

Välj e-tjänster eller blanketter för att utföra ditt ärende till kommunen.
För de flesta ärenden får du ladda ned en blankett, fylla i och skicka in med vanlig post.
Vi erbjuder också e-tjänster, flera av dem inom områdena Förskola och skola respektive Bygga, bo och miljö.
Vår e-tjänsteportal fungerar i de flesta webbläsare, dock ej Internet Explorer.

Här tar du del av våra tjänster på andra språk

Please find our services in other languages below

Välkommen att lyssna på Knivsta.se

Sök på webbplatsen

Punkt 4: "Modinshuset", Konsum, järnvägen med mera

Fortfarande är det många knivstabor som kallar det gamla vackra hus som Swedbank nu huserar i för Modinshuset. År 1909 flyttade Modins i huset, där de sålde maskiner, redskap och senare bilar. På stationsområdet mittemot har det hänt mycket genom åren.

Lennart Runnding berättar:

"Järnvägen fick två spår mellan år 1906 och 1909 och år 1909 flyttade bröderna Georg och Paul Modin in i det hus där Swedbank nu driver sin verksamhet.

Där hade de mekanisk verkstad och sålde bland annat bilar, järnvaror och lantbruksmaskiner av olika slag. De hade agentur på T-Ford, bilarna importerades i lådor och monterades på plats i Knivsta. Lite som Ikea!

Modins blev med tiden riktigt stora och hade filialer i både Uppsala och Norrtälje. Paul dog tyvärr tidigt och Georg drev verksamheten vidare själv - så småningom tillsammans med sonen Bertil som sedan tog över. De hade världspatent på vindmotorer som tog upp vatten från brunnar och på drickshoar till kor. Ni som har varit på bondgårdar lite nu och då känner nog igen hoarna som korna själva trycker ned nosen i och aktiverar vattentillförseln.

I slutet av 1969 invigdes Modins nya byggnad på Gredelbyvägen 1, i korsningen Forsbyvägen/Apoteksvägen. Då flyttade man från Centralvägen.

På Centralvägen låg också Knivsta handelsförening, som startade sin verksamhet år 1919 och sedermera blev Konsum. År 1957 byggdes "nya" Konsumhuset - det som idag är Systembolaget. I den byggnaden har många verksamheter huserat genom åren: Upplandsbanken, Uppsala sparbank, fastighetsförmedling, gym...

Stationshuset är byggt efter den så kallade Habomodellen, en stationstyp som fanns på flera ställen i Sverige. I Bergsbrunna fanns också en sådan station. Vissa menar att just Knivsta stationshus kan vara den sista i sitt slag - de andra husen har rivits eller byggts om.

Alsikes stationshus var för övrigt inte alls så här pampigt på den tiden utan ganska litet. Därifrån har jag förresten en väldigt fin bild som syns här nedan, när rallarna bygger det andra spåret cirka 1906. Förmannen är den som har slips!

På stationsområdet har mycket hänt. Först år 1980 kom viadukten så att man kunde nå spåren via undergången. Tidigare gick man över spåren för att nå perrongen. Det fanns under en period en kiosk här - Pressbyrån - och taxistation. Vi hade också en telefonkiosk här.

Godsmagasinet på Centralvägen, kallat "Godsfinkan", revs på 80-talet. Det låg mittemot Grekens ungefär. Här lämnades och hämtades gods.

Ja, det har verkligen hänt mycket i det här området!

Det kan vara spännande att veta att det från början inte alls var säkert att järnvägen skulle dras precis här. När det första spåret skulle dras år 1866 var det också prat om att tåget skulle gå via Lagga/Östuna. Det sägs att bönderna i Lagga och Östuna inte ville ha någon järnväg eftersom de var oroliga för att tågen skulle skrämma korna. Därför kom spåret att hamna här istället."

Verksamheterna kring stationen

"Modinshuset", manufakturen och längan med butiker före 1909, innan bröderna Modins flyttade in i huset år 1909.

Bröderna Modin flyttade in i "Modinshuset" år 1909. Modins var flitiga användare av järnvägen och drog nytta av att stationen låg så nära. Den här bilden är från tiden före år 1909 och "modinarna" hade ännu inte flyttat in.

Centralvägen, 40-tal

Centralvägen på 1940-talet. Taxibilar till vänster.

Modins, okänt årtal
Modins med dåvarande Konsum bredvid.

Fler vyer från Modins - ovan syns också gamla Konsum bredvid.

Huset där Systembolaget ligger idag på den tiden då Sparbanken rymdes här.

Huset där Systembolaget ligger idag - på den tiden då Sparbanken rymdes här. 1990-tal.

Konsum i nuvarande Systembolagets lokaler, nedlagd år 2006.

Tidigare låg Konsum i lokalerna. Butiken lades ned år 2006.

Korsningen Centralvägen/Apoteksvägen år 1966

Så här såg huset ut år 1966.

Frida och Sonja i specerihandeln

Frida och Sonja i Konsum på Centralvägen 12. Mitten av 1900-talet.

Tidningsurklipp om handelsföreningen som gav upphov till första Konsum i Knivsta.

Tidningsurklipp med texten: "Upprinnelsen till Konsum kan sägas vara när arbetarna vid sågverket och tegelbruket under första världskriget gick samman och tog hem några tunnor sill till ett förmånligt pris. Uppdelningen av sillen fick ske i största hemlighet på sågens stickspår." Byggnaden låg på Centralvägen 12.

Bild på Sme-Jerker

Sme-Jerker som gett namn till Sme-Jerkers väg. Bild från cirka 1950-talet.

Centralvägen, Kooperativa. Årtal okänt.

Konsum (Kooperativa) på sin första adress på Centralvägen.

Cyklar med personer som gör reklam för Konsum på Centralvägen, 40-tal

Reklam för Konsum på Centralvägen, 1940-tal.

Bild på Robert Eriksson bredvid de moderna vattenkärl för kor

Bild på Robert Eriksson bredvid de moderna vattenkärlen för kor som Modins hade patent på. 1940-tal.

Järnvägen

Järnvägsstationen i Knivsta år 1912

Så här såg det ut i Knivsta år 1912. Dubbelspåret är klart.

Rallare drar det andra tågspåret genom Knivsta, år 1906.

Rallare drar det andra tågspåret genom Knivsta, år 1906. Bilden är tagen i Alsike.

Tegeltransport på järnvägen. Årtalet är okänt.

Sliperstransport på järnvägen. 1970-tal.

Knivsta stationsområde, okänt årtal.

Stationssamhällets centrum en dag på 70-talet. "Godsfinkan" till vänster är nu riven - här lämnades och hämtades gods. Fortfarande gick resenärerna över spåren till järnvägen. Nuvarande järnvägsviadukt var inte klar förrän år 1980.

Janne Schaffer besöker Knivsta, 70-tal

Känt folk på byn! Janne Schaffer besöker Knivsta någon gång på 1970-talet.

Bilar på rad vid taxistationen, år 1958 eller 1959.

Bilar på rad vid taxistationen, år 1958 eller 1959. I huset bakom var det taxistation och pressbyrå.

Biljettförsäljning i stationshuset år 1980.

Biljettförsäljning i stationshuset år 1980.

Godsmagasinet år 1980

Godsmagasinet vid stationen år 1980.

Tågbiljett, år 1939

Tågbiljett, år 1939.

Tågbiljett, år 1953

Tågbiljett, år 1953.

Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du skickar in dina synpunkter – du hjälper oss i vårt arbete med att utveckla webbplatsen.

Sidan uppdaterades: 18 oktober 2023