Ungdomsappen i Knivsta kommun

Är du en ung person som går på högstadiet eller på gymnasiet och som bor eller vistas i Knivsta kommun? Då kan du ladda ner och registera dig i Ungdomsappen redan idag. Ungdomsappen har ersatt den tidigare appen Ung i Knivsta 2.0.

Varför arbetar Knivsta kommun med en app för unga?

Knivsta kommun vill skapa trygga mötesplatser och verksamheter för alla unga i kommunen. Vi vill skapa en plats där unga får vara mer delaktiga i sin fritid och som på så sätt blir mer meningsfull. Ungdomsappen är ett hjälpmedel för att närma oss detta. Tidigare var det mest Fritids- och kulturkontoret som arbetade med innehållet i appen, men nu har två nya kontor anslutit - Utbildningskontoret och Vård- och omsorgskontoret.

Unga är allt mer digitala. Appen är ett verktyg som gör att vi bättre kan kommunicera och nå ut med samhällsviktig information och allt som händer i kommunen, på ett tillgängligt och säkert sätt till alla invånare i kommunen, både unga och vuxna.

Så här fungerar appen

Enkel registrering

För att få tillgång till innehållet i den nya appen behöver du registera dig genom att först ladda ner mobilappen Ungdomsappen i valfri appbutik. Appen är gratis.

Leta upp Knivsta kommun i menyraden. Godkänn sedan våra trivselregler, integritetspolicy och GDPR genom Bank-ID eller inskanning av dokument. Är du under 18 år behöver du verifieras av en målsman.

Vi som arbetar med appen får nu tillgång till både dina och din målsmans kontaktuppgifter, vilket är tryggt att ha om vi brådskande behöver nå dig eller din målman när du besöker våra mötesplatser eller någon av våra aktiviteter.

Få koll på aktiviteter och evenemang

När du registrerat dig hittar du information om våra olika aktiviter och evenemang precis som tidigare, men du kan också hitta information från skolan om till exempel läxhjälp eller hur du får stöd om du mår dåligt.

Chatta med en vuxen

Behöver du ta kontakt med någon vuxen eller personal så finns det en chattfunktion som gör att du enkelt kommer i kontakt med fritidsledare, personal på biblioteket eller kulturskolan, kurator eller någon i Uppsökandegruppen.

Påverka och tyck till

I appen kan du påverka och tycka till om olika frågor, lämna feedback eller svara på en poll om en särskild fråga. Vi tar tacksamt emot all feedback för att bättre kunna möta dig, som använder appen, på dina villkor.

Övriga funktioner i appen

Via appen kan du också delta i tävlingar, låna olika redskap och andra föremål genom ett pantsystem samt få smarta råd om hur du kan skriva ett bra CV eller tips på jobb som du kan söka.

Hjälp oss att bli bättre

Vi som arbetar med appen vill att den ska vara tillgänglig för alla och vi arbetar kontinuerligt med det. Om du ser något som vi behöver åtgärda får du gärna kontakta oss. Skicka e-post till knivsta@knivsta.se eller ring till 018-34 70 00.

Tillsynsmyndigheten DIGG

DIGG är en tillsynsmyndighet som ansvarar för tillsyn av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan kontakta myndigheten om du inte är nöjd med den kommunikation som sker mellan dig och kommunen.

Via denna länk hittar du kontaktuppgifter till myndigheten DIGG. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidan uppdaterades: 8 december 2023