För de flesta ärenden får du ladda ned en blankett, fylla i och skicka in med vanlig post.
Vi erbjuder också e-tjänster, flera av dem inom områdena Förskola och skola respektive Bygga, bo och miljö.
Vår e-tjänsteportal fungerar i de flesta webbläsare, dock ej Internet Explorer.

På utescenen!

Vilken jubileumsunderhållning det bjöds på från utescenen! Uppvärmning inför Knivstaloppet, framträdande av Kulturskolans elever och jubileumstal av kommunstyrelsens ordförande Matilda Hübinette stod på programmet.

Uppvärmning inför Knivstaloppet

Klockan 10.30 - en halvtimme före start - var det uppvärmning från scenen inför Knivstaloppet. Kommunens fritidschef Catrine Wermelin var på plats och peppade deltagarna.

Fritidschef Catrine Wermelin leder uppvärmningen från scenen.

Catrine Wermelin in action.

två löpare

Alsikeborna Fredrik och Johanna var taggade och tyckte det var roligt att Knivsta fått ett eget lopp.

Framträdande med Kulturskolans elever på Kulturskolans dag

Orkestrar, kör- och solosång, dans och nycirkus stod på schemat när Kulturskolans elever och en klass två från Brännkärsskolan äntrade scenen klockan 11.00 för att fira jubiléet och Kulturskolans dag. Först ut var delar av ”Tvåornas kör” som sjöng låtar på temat vänskap, bland annat ”Sing, sing together”, ”Finpolskan” och ”Vid lägerelden”. Tvåornas kör är ett körprojekt där 140 andraklassare från Lagga, Långhundra, Alsike och Brännkärrsskolan tillsammans bildar en jättestor kör.

Kulturskolans tre orkestrar och stråkelever gick dagen till ära samman och spelade längs marknadsgatan för att sedan komma upp på scen. De spelade låtar från olika delar av världen - folk- och världsmusik blandat med jazz.

Wilma Freiman Gjelset sjöng Bob Dylans ”Make you feel my love” och berörde många i publiken med sin tolkning av denna klassiker.

Många av Kulturskolans dansgrupper medverkade och fick hela publiken att dansa med i ”Macarena”-dansen.

Andrew Morton, som är Kulturskolans nycirkuslärare hade fullt upp i nycirkushörnan, men tog sig också tid att visa några av alla cirkuskonster som barnen får lära sig hos honom.

- Jag är otroligt stolt över vad alla elever och lärare får ihop tillsammans. Kulturskolans dag och kommunens 20-årsjubileum kunde inte firats på ett bättre sätt, sade dagens konferencier Lena Malmborg, chef på Kulturskolan.

Se bilderna och lyssna till klippen från Wilma, Tvåornas kör och orkestern på väg fram till scenen här nedan. Vissa delar är maskerade med anledning av GDPR - men sången och musiken går fint att lyssna till!

Tvåornas kör

Tvåornas kör med konferencier Lena Malmborg och körledare Maria Lindberg Kransmo.

Engagerad publik.

Tvåornas kör, med andraklassare från skolor i Knivsta, framträdde.

Wilma Freiman Gjelset sjöng Bob Dylans ”Make you feel my love”.

Jubileumstal av kommunstyrelsens ordförande Matilda Hübinette

Strax före prisutdelningen gjorde kommunstyrelsens ordförande Matilda Hübinette entré på scenen och höll ett fint hyllningstal till Knivsta med avstamp i Knivstas historia.

- Knivsta kommun har många eldsjälar som gjort och gör mycket för samhället. Jag vill rikta ett stort tack till alla som på olika sätt bidragit till Knivsta marknad och firandet av Knivsta kommuns 20-årsjubileum, sade Matilda Hübinette.

Matilda Hubinette, kommunstyrelsens ordförande, och fritidschef Catrine Wermelin

Matilda Hübinette, kommunstyrelsens ordförande, jubileumstalade inför prisutdelningen i Knivstaloppet.

Prisutdelning för Knivstaloppet!

Sist ut var den högtidliga prisutdelningen för Knivstaloppet. Kommunfullmäktiges ordförande Victor Krusell (KNU) var på plats på scenen.

Vinnarna och hela resultatlistan med alla tider hittar du här Länk till annan webbplats.:

Vinnarna i Knivstaloppet

Vinnarna!

Programmet på utescenen utanför CIK lördag 20 maj

10.30 Uppvärmning inför Knivstaloppet.
11.00-13.00 Kulturskolans dag! Sång, dans och musik med elever
från Knivsta kulturskola.
13.00 Knivsta folkdanslag dansade - både på och framför scenen.
13.30 Matilda Hübinette, kommunstyrelsens ordförande, högtidlighöll kommunens jubileum.
13.40 Prisutdelning för Knivstaloppet - kommunfullmäktiges ordförande Victor Krusell deltog.

Sidan uppdaterades: 24 maj 2023