För de flesta ärenden får du ladda ned en blankett, fylla i och skicka in med vanlig post.
Vi erbjuder också e-tjänster, flera av dem inom områdena Förskola och skola respektive Bygga, bo och miljö.
Vår e-tjänsteportal fungerar i de flesta webbläsare, dock ej Internet Explorer.

Cirkusskola lockade påsklovslediga till CIK

Under påsklovet var det nycirkusskola på CIK. 20-talet unga knivstabor provade skolan och vi passade på att besöka dem under onsdagsträningen.

- Vill du testa att cykla? Det är lite svårt, men kul! uppmuntrar cirkuspedagog Alva Harju Jansson. Alice vågar sig fram till enhjulingarna som står lutade mot en plint. Under tiden har det bildats kö framför ringarna – luftakrobatik är populärt, konstaterar Alvas kollega Woody.

Alice testar enhjuling

Alice testar enhjuling medan cirkuspedagog Alva coachar.

Det är onsdag före påsk och entusiasmen är påtaglig hos de påsklovslediga unga knivstabor mellan 7 och 13 år som anmält sig till fyra förmiddagar av nycirkus på CIK. När vi besöker cirkusskolan är det tredje dagen av träning och det märks att deltagarna börjar bli varma i kläderna. På mattan gör en kille en volt (nästan) på egen hand medan en av tjejerna visar upp sina färdigheter inom rytmisk gymnastik, med ett färgglatt band som snurrar runt, runt.

Cirkusartisterna Alva och Woody, som håller i cirkusskolan, är imponerade.

- Alltså, vilka stjärnor! De är så modiga och vill prova. Och alla klarade att göra kullerbytta själva. Det är inte så vanligt, säger Alva.

kö vid ringarna

Kö vid ringarna.

Vy över cirkushallen

Cirkusskolan höll till i B-salen på CIK.

Det är extra kul att Knivsta kommun satsar på just nycirkus, tycker hon.

- Nycirkus är annorlunda jämfört med traditionell cirkus, lite mer av en upplevelse kan jag tycka. Inom nycirkusen finns något för alla – från koncentrationskrävande jonglering till luftakrobatik, som är mer fysisk. Du kan också få utlopp för det konstnärliga, eftersom nycirkus ofta har inslag av teater och poesi. Eller förverkliga drömmen om att bli clown! De allra flesta hittar något de gillar.

Reds anm: Cirkusskolan avslutades med en uppvisning för föräldrar och kompisar under Knivsta Nycirkusfestival, som ägde rum lördag 15 april på CIK. Själva uppvisningen hade endast föräldrar och kompisar i publiken men resten av festivalen var för allmänheten, med ett fullspäckat program med cirkusartister som clownen Manne, parakrobaterna Anna & Anna och Peter Åberg, som gör minneskonster och magi.

Sidan uppdaterades: 10 maj 2023