För de flesta ärenden får du ladda ned en blankett, fylla i och skicka in med vanlig post.
Vi erbjuder också e-tjänster, flera av dem inom områdena Förskola och skola respektive Bygga, bo och miljö.
Vår e-tjänsteportal fungerar i de flesta webbläsare, dock ej Internet Explorer.

Barnens Knivsta

Visste du att Knivsta är den yngsta kommunen i Sverige, med en medelålder på 37 år? Det betyder att det finns många barn och unga i vår fina kommun! Läs mer om allt det spännande som hände för våra yngre invånare under jubileumsåret 2023.

Delaktighet på Ungdomsrådets agenda

Vad får Knivstas ungdomar vara med och bestämma om? Och vad borde de få vara mer delaktiga i? Det var frågor som kom upp när Ungdomsrådet diskuterade delaktighet på rådets senaste mötet i Kommunhuset.

Elever dansade för livet

Högåsskolan var en av många skolor i landet som deltog i Dansa för livet – ett projekt som genom dans uppmärksammar psykisk ohälsa och suicid bland unga inför Suicidpreventiva dagen 10 september.

Ungdomsmagasinet Gen K - av och för ungdomar

Från artiklar om klimat, idrott och spel, till intervjuer med artister och kommunstyrelsens ordförande. Knivstas första ungdomsmagasin är producerat av ungdomsrådet Experterna.

Unga knivstabor skapade konstverk vid Knivsta station

Jubileumssommaren 2023 fick ett antal feriearbetare från Knivsta kommun ett ovanligt uppdrag: Att skapa ett stort konstverk i tunneln vid Knivsta station.

Signe, 5 år, vann namntävlingen - bibliotekscykeln ska heta Saga

Nu är vinnaren i Knivsta biblioteks namntävling korad. Signe Asplund, 5 år, tog emot diplom och present under en högtidlig ceremoni.

Väsby kvarn på schemat för förskolebarn i Lagga

Under våren får barnen på Lagga förskola titta närmare på traktens mest kända byggnader för att sedan återskapa dem i klassrummet. I lego och akvarell.

Barnen funderar - hur ser Alsike ut om 20 år?

Mycket kan hända på 20 år, tror barnen på Lustigkulla förskola. Under våren har de jobbat med att jämföra Alsike förr och nu, men också pratat om livscykler och hur deras egna liv kan tänkas bli i framtiden.

Elevinitiativ bakom nytt matråd i Långhundra skola

Hållbarhet, matsvinn och önskerätter – skolmaten kan väcka många frågor, tankar och känslor hos eleverna. Ett sätt att ta vara på deras engagemang kring mat är att starta ett matråd. På Långhundra skola kom initiativet till ett matråd från 12-årige Loke.

Skolelever får tycka till om hur Knivsta ska utvecklas - i Minecraft

I februari gick startskottet för kommunens nya delaktighetsprojekt ”Knivsta i 3D”, där knivstaelever får vara med och bygga förslag för framtidens Knivsta i Minecraft.

Dinosaurier vid Knivstaån - en övning i källkritik

Har en dinosaurie druckit upp vattnet? När barnen på Diamantens förskola upptäckte att vattennivån i Knivstaån hade sjunkit satte det fart på många teorier. Det blev också upptakten till ett praktiskt arbete om källkritik.

Nytt elevcafé för ungdomar i Adolfsbergshallen

Ungdomsverksamheten startade upp det nya året med ett nytt elevcafé i Adolfsbergshallen i Alsike. Dataspel, sällskapsspel, bollsport och pyssel är några av aktiviteterna.

Cirkusskola lockade påsklovslediga till CIK

Under påsklovet var det nycirkusskola på CIK. 20-talet unga knivstabor mellan sju och 13 år provade skolan och vi passade på att besöka dem.

Kulturskolan firade Dansens dag 29 april

Årets Dansens dag lördag den 29 april fick jubileumsguldkant. Då fylldes CIK med dans och livemusik på temat jazz. Kulturskolans elever både dansade och spelade.

Sidan uppdaterades: 30 januari 2024