För de flesta ärenden får du ladda ned en blankett, fylla i och skicka in med vanlig post.
Vi erbjuder också e-tjänster, flera av dem inom områdena Förskola och skola respektive Bygga, bo och miljö.
Vår e-tjänsteportal fungerar i de flesta webbläsare, dock ej Internet Explorer.

Nya konsten i tunneln – ett verk av kommunens feriearbetare

Välkommen till Sveriges vassaste kommun – Knivsta! Det är budskapet i det nya konstverket som numera möter oss i trappan från perrongen vid Knivsta station. Allt började med ett uppdrag till åtta av kommunens feriearbetare.

Ungdomar som målar i en tunnel, en cyklist cyklar förbi

Från skisser och mönster, till måleri och vernissage. Under tre veckor har åtta av kommunens feriearbetare jobbat med ett konstprojekt i gång- och cykeltunneln under Knivsta station. Uppdraget var att ge tunneln ett nytt uttryck och resultatet är lekfulla mönster och ett varmt välkomnande till ”Sveriges vassaste kommun”. Texten avslutas med ett utropstecken, där kommunvapnet fungerar som punkt.

Flicka med mönster i tunneln

Betraktaren upptäcker snart att texten böljar ut ur släpet på en flickas klänning – en flicka som verkar vara på väg i riktning mot Knivsta centrum. Flickan är de unga konstnärernas blinkning till det faktum att Knivsta har Sveriges yngsta befolkning.

– Vi ville att budskapet skulle vara välkomnade, men också visa att Knivsta är en ung kommun, berättar Nora Lilja, som är en av ungdomarna som har jobbat med projektet.

Längs sidorna i tunneln växer olika spännande mönster fram och allt i konstverket går i en röd och gul färgskala – precis som Knivstas kommunvapen. Designen har ungdomarna själva jobbat fram, med vägledning av konstnären Shora Dehnavi som har varit deras handledare under arbetets gång.

Tjej som målar

Moa Tegström är en av sommarjobbarna bakom konstverket.

– Den första tiden hade vi workshops om mönster, sprayfärger och hur man jobbar med pensel. Och så tog vi fram olika skisser, berättar Moa Tegström.

Ungdomar som använder sprayfärg på en vägg utomhus
Ungdomar sitter och skissar på mönster vid ett bord
Ungdomar som skissar på text och mönster

I inledningen av projektet fick de också besöka Nationalmuseum och Moderna museet i Stockholm för att utforska konstbegreppet och få inspiration.

– Roligast var det när vi fick börja måla. Men det var också svårt. Särskilt att måla de stora bokstäverna och få dem så fina som möjligt, säger Karsten Rosendal.

Två killar som målar

Det var roligast att få börja måla, tycker Emil och Karsten.

Alla har de bidragit med idéer och resultatet i tunneln är en mix av det urval som ungdomarna sedan enades om.

– Jag har sett en enorm utveckling hos dem de här veckorna. De har fått förståelse för den konstnärliga processen, som till exempel vad en skiss är och hur man använder den. De har lärt sig hur man jobbar med mönster och kluster, och hur man förmedlar vad man menar, säger handledaren Shora Dehnavi.

Kille sitter på huk i tunel och målar mönster
Mönster med moln
Tjej som står och målar på en vägg
Tjej som målar mönster

Shora berättar att ungdomarna nu kan spontanjobba fram ett nytt mönster – något de inte behärskade när konstprojektet inleddes. Dessutom har de fått förståelse för kontrastens betydelse för att konstverket och budskapet ska bli tillgängligt för exempelvis synskadade.

– De har också utvecklat förmågan att skala ner och fokusera, vilket är en viktig del i alla typer av projektarbeten. En fin bonus är att de verkligen har svetsats samman som grupp. Och de är väldigt duktiga på att jobba! säger Shora.

Alla ungdomarna tillsammans med handledaren i tunneln

Klara, Emil, Karsten, Nora, Moa, Maryamo och Sasha tillsammans med handledaren Shora Dehnavi. En feriearbetare saknas på bilden.

– Vi har haft jättekul och vi har fått så många positiva reaktioner och kommentarer från förbipasserande de dagar vi har jobbat här i tunneln, säger Moa.

Konstverket invigdes 30 juni med en vernissage. Projektet har skett i samarbete med Region Uppsala.

Ungdomar klipper band framför tunnelkonstverket

Vernissage - dags att klippa bandet!

Sidan uppdaterades: 7 juli 2023