För de flesta ärenden får du ladda ned en blankett, fylla i och skicka in med vanlig post.
Vi erbjuder också e-tjänster, flera av dem inom områdena Förskola och skola respektive Bygga, bo och miljö.
Vår e-tjänsteportal fungerar i de flesta webbläsare, dock ej Internet Explorer.

Väsby kvarn på schemat för förskolebarnen i Lagga

Väsby kvarn, kyrkan och klocktornet. Under våren får barnen på Lagga förskola titta närmare på traktens mest kända byggnader för att sedan återskapa dem i lärmiljön. I lego och akvarell.

- Hur gör man vingarna?

Nathalie, Viktor och Anton är i full färd med att bygga en väderkvarn i lego. Huvuduppgiften går ut på att studera några av Laggas kännetecken för att sedan göra egna tolkningar av dem i lärmiljön. Idag står Väsby kvarn i Lagga på schemat. Barnen i 5-6-årsåldern jobbar i lego, medan de yngre använder färg och pensel.

- Jag har varit i kvarnen, men inte ända upp! Mamma säger att jag är för liten.

barn i grupp på lagga förskola bygger med lego

Team Lagga Lego!

Nathalie bygger med lego

Tungan rätt i mun.

Det visar sig att flera av barnen har besökt Väsby kvarn på det årliga evenemanget kvarnens dag och byggnaden fascinerar dem. Hur gammal tror de att kvarnen är?

- 20 år!

- 1 000 år!

Rätt svar är någonstans där emellan. Väsby kvarn är från 1876 och var i drift fram till 1946. Numera ägs den av Lagga hembygds- och fornminnesförening, som ser till att kvarnen underhålls och renoveras. På Kvarnens dag varje år sätts mekaniken i gång, så att kvarnen återigen kan mala mjöl på samma sätt som förr.

I lärmiljön intill jobbar de yngre barnen Luisa, Florian, Felicia och Elvira med sina målningar av kvarnen. De tittar noga på bilden och väljer sedan bland vattenfärger och penslar. En häst med vagn får stå vid sidan om kvarnen, innan det är dags att ta tag i vingarna – som visar sig vara nästan lika kluriga att måla som att bygga i lego.

- Jag har varit högst upp kvarnen.

- Jag har varit på vingarna!

- Jag har fikat på kvarnen!

Barn och pedagog på Lagga förskola målar och ritar

Florian berättar om sin målning för Luisa och förskolläraren Thea.

När barnen känner sig klara med sina målningar får de visa upp dem för läraren och tillsammans resonerar de om vad som finns på målningen. Även föräldrar får ta del av barnens skapelser, när alla målningar ställs ut på Förskolans dag 11 maj.

Att bygga en kvarn i lego tar lite längre tid än att måla, ska det visa sig. Det var ju det där med vingarna, som inte bara ska snurra, utan också monteras framtill utan att något annat rasar. Dessutom har barnen har börjat fundera på interiören i kvarnen. Och en brevlåda.

- Vi sätter in en säng, så kan laggagubben bo där.

- Det här är så kul!

- Ja, det här är så kul! Jag vill hålla på hela dagen!

Men färdigställandet går fortare än så. Efter bara någon timmes arbete står den där – Väsby kvarn i lego, med tillhörande häst, brevlåda och vingar som snurrar. Och Nathalie, Viktor och Anton är redan ute och leker i solen igen.

legobygge pågår

Anton, Nathalie och Viktor - Laggas yngsta arkitekter.

Väsby kvarn i lego

Visst är det likt?

Flicka målar på Lagga förskola

Felicia visar upp sin målning.

Flicka visar sitt konstverk

Elvira är klar med sin kvarn.

Sidan uppdaterades: 26 juni 2023