Talang och kompetens på agendan på företagarfrukosten 26 mars

Torsdag 26 mars var det dags för företagarfrukost i Tilassalen i Knivsta kommunhus - denna gång på temat hur Knivsta står sig i konkurrensen om talang och kompetens i tillväxtstråket Stockholm-Uppsala. Ett 40-tal företagare var på plats denna tidiga morgon och tog del av ett proppfullt och intressant program.

fem personer i förgrunden i Tilassaeln i knivsta kommunhus, publik med blurrade ansikten i bakgrunden

Robin Pettersson, Program Manager på Business Sweden, gav färska insikter om konjunkturläget på global nivå och resonerade också kring vad det är som avgör var företag och talanger väljer att etablera sig.

- Det finns en tydlig trend att en kombination av både hårda och mjuka värden avgör. Jag är själv Knivstabo och det är framför allt det smidiga livspusslet som gör att Knivsta sticker ut i konkurrensen, sade Robin Pettersson.

Kim Scharafinski, strateg regional kompetensförsörjning på Region Uppsala, berättade om regionens arbete med kompetensförsörjning och platsens betydelse för att attrahera och behålla kompetens. Jakten på bättre livskvalitet och grundläggande trygghet styr just nu flyttmönstren, sade Kim Scharafiinski. Här kan Knivsta sticka ut som regional vinnare, och för att nå dit behövs en tydlig vision och strategi för att kunna forma ett helhetserbjudande som kan locka både framtida Knivstabor och företagare.

Robin och Kims dragningar följdes av ett panelsamtal med riktigt hög energinivå och tydligt engagemang för platsen Knivsta.

Tack till Moa Yombi Dickmark, arkitekt och processledare på Studio Yombi; Osama Salem på Cybersecurity konsult & professional trader; Pia Jonsson, landskapsarkitekt LAR/MSA Landskapslaget; Leon Brander, Intencive och Detlef Porath, SoDePo Services för er medverkan, insiktsfulla reflektioner och konkreta medskick! En röd tråd i samtalet handlade om att få till mer ”liv mellan husen” genom bättre samverkan och innovativa projekt.

Innan minglet presenterade sig Anna Feltelius, ny park- och naturchef, Knivsta kommun och Susanne Jakobsson, nytillträdd ordförande för Knivsta Företagarförening. Kommunens näringslivschef Gustav Fridlund berättade om aktuella uppdrag att ta fram en ny vision, etableringsstrategi och centrumutveckling.

Nästa företagarfrukost arrangeras den 24 april, klockan 7.30-9.00 i Tilassalen.

fem personer står på scenen framför en skärm med texten Företagarpanelen

Frukostens företagarpanel.

Robin Pettersson, Program Manager på Business Sweden.

Varje månad arrangerar kommunens näringslivsenhet företagarfrukost med program för Knivstas näringsliv. Nästa frukost äger rum den 24 april. Vill du vara med?

Prenumerera på näringslivsenhetens nyhetsbrev för att få information och inbjudan direkt i din inkorg.

Sidan uppdaterades: 27 mars 2024