Företag och verksamheter

Här har vi samlat information om vad som gäller för företag och verksamheter när det handlar om avfall och återvinning.

På alla företag och andra verksamheter uppstår det hushållsavfall som måste hämtas av kommunen. Därför behöver även du som driver en verksamhet teckna ett sophämtningsabonnemang.

Hushållsavfall är det avfall som uppstår i en verksamhets lunchrum, på kontoret och på toaletter. Det är alltså inte det avfall som uppkommer vid produktion.

Läs mer om våra abonnemang i taxan för avfallshämtning. Länk till taxan Pdf, 321.3 kB, öppnas i nytt fönster.

Dokument som styr avfallshanteringen hittar du här, bland annat renhållningsordning, teknisk handbok och sorteringsguide. Länk till styrdokument Öppnas i nytt fönster.

Vad är restavfall?

Restavfall är det avfall som blir kvar när du har sorterat ut förpackningar och returpapper till återvinning samt matavfall till biogastillverkning. I kärlet för restavfall ska du lägga så lite som möjligt. Att bränna upp hushållsavfallet är både sämre för miljön och innebär också högre kostnader än att återvinna det.

Exempel på vad som hör hemma i kärlet för restavfall är:

• Toalettartiklar: tops, bomull, plåster, bandage, blöja, binda, tampong, tvättlapp, tandtråd, rakhyvel av plast, kondom, toalettborste, tandborste (inte eldriven), stomipåse, dialyspåse, kateter och liknande produkter
  • Städartiklar: diskborste, disktrasa, tvättsvamp, skurtrasa, golvmopp, dammsugarpåse
  • Från köket: vax- och pappersduk, bakplåtspapper, trasigt husgeråd utan el, stekspade av plast, ljusmanschett, tallriksunderlägg, engångsbestick
  • Utnötta läder och skinnprodukter
  • Kontorsmaterial: kuvert, post-it lappar, plastmappar, plastfickor, radergummi, plastgem, pennor, tuschpennor, tejp, häftmassa, cd/dvd, kassett- och videoband samt fodralen
  • Från husdjur: kattsand av pappersfiber eller gel, spån från smådjursburar. Kattsand av lera eller sand lämnas som deponi på Kretsloppsparken.
  • Tobak: cigarettfimpar, snus, piprensare
  • Trasig plast som inte är en förpackning: småleksaker, ballong, napp, snöre, klädnypa, galge, regnkläder
  • Övrigt: tuggummi, bok med hård pärm, stearin, kork, klippt kontokort, fotografi, glasögon, fotoram, tändsticka, tapetspill, pensel, cykeldäck och slang

Tillfälliga kärl vid evenemang eller arrangemang

Ska du anordna ett evenemang och behöver sophämtning är du välkommen att kontakta oss för en offert. För tillfällig användning av kärl debiteras en avgift för utkörning, hemtagning, behandling samt hyra och tvätt av kärl.

Kontakta Knivsta kommun för offert

Att lämna på Kretsloppsparken

För dig som företagare gäller andra regler än för privatpersoner för att kunna lämna på Kretsloppsparken. Ett företag eller verksamhet som vill lämna grovavfall på Kretsloppsparken behöver köpa ett återvinningsklippkort. Se länk nedan.

Genom att skaffa ett återvinningsklippkort får ditt företag möjlighet att lämna industri- och grovavfall på Knivsta Kretsloppspark. Klippkortet skall alltid uppvisas och klippas av personalen på Kretsloppsparken. Det är inte begränsat till kalenderår.

Återvinningskortet gäller endast för avfall som uppkommer i den egna verksamheten, alltså inte för avlämning av annan verksamhets avfall. Kortet är en värdehandling och får inte kopieras eller förfalskas.

Kortet gäller för företag som har mindre mängder avfall, det vill säga mängder som kan transporteras i en normalstor släpvagn eller liknande. Har ni större mängder industriavfall hänvisar vi till avfallsentreprenörer med resurser för containerhantering.

Exempel på industri- och grovavfall är trädgårdsavfall, trä, metall, gips, sten, betong och tegel.

Du kan skriva ut ditt beställningskort själv via länken nedan.

Skriv ut beställning av återvinningsklippkort för företagare Pdf, 652.6 kB, öppnas i nytt fönster.

Farligt avfall

Farligt avfall från verksamheter tas inte emot på Knivsta Kretsloppspark. För avlämning av farligt avfall hänvisas du som företagare till avfallsanläggningar som tar emot sådant avfall, alternativt att kontakta godkänd entreprenör för upphämtning direkt vid din verksamhet och vidaretransport till återvinning på en behandlingsanläggning. Företag och verksamheter är även skyldiga att rapportera vilka mängder och typer av farligt avfall som genereras i verksamheten och vart det transporteras.

Mer information om farligt avfall hittar du via denna länk. Öppnas i nytt fönster.

Transport av farligt avfall

Information om vad som gäller för transport av farligt avfall hittar du via nedanstående länk.
Gå till sida med mer information om transport av farligt avfall. Öppnas i nytt fönster.

Sidan uppdaterades: 12 februari 2024