Unikum - samverkan pedagog, elev och vårdnadshavare

Unikum är grundskolans lärportal. I Unikum får du som vårdnadshavare information från skolan och följer ditt barns skolgång. Du använder Unikum smidigast med appen Unikum Familj.

Om Unikum

I Knivsta kommun använder vi den gemensamma lärportalen Unikum. I Unikum kan elev, pedagog och vårdnadshavare samverka och följa barnets utveckling i skolan. I Unikum hittar du bland annat:

• Senaste informationen från skolan
  • Elevens individuella utvecklingsplan och skriftliga omdömen
  • Pedagogiska Planeringar (PP) för ämnen och temaområden
  • Elevens lärlogg, där eleven och pedagogen kan kommunicera kring lärandet utifrån överenskomna utveklingsområden
  • En klasslogg

För att logga in på Unikum behöver du e-legitimation. Har du ingen e-legitimation? Kontakta skoladministratören vid din skola för inloggningsuppgifter.

Appen Unikum Familj

Det är smidigast att använda Unikum via appen Unikum Familj. Appen samlar det viktigaste först, gör det lätt att hålla ordning på viktiga datum och meddelanden och gör det enkelt att följa med i ditt barns lärande.

Se instruktionsfilmer om Unikum Familj

Unikum familj - förskola Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Unikum familj - skola Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

The App Unikum Familj in English

Unikum Familj gathers and displays all preschool and school information in one app. This means that you easily may keep track of important dates and messages when following your child’s education and development.

See movie on Unikum Familj and how you download the app Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vanliga frågor om appen Unikum Familj

Hur laddar jag som vårdnadshavare ned appen Unikum Familj?

Använd sökorden "Unikum Familj" i Play (om Androidtelefon) eller i App Store (om Iphone) och välj sen att ladda ner appen.

Hur loggar jag in i appen?

Du loggar in med Mobilt BankID. Har du ingen e-legitimation? Kontakta skoladministratören vid din skola för inloggningsuppgifter.

Hur "säker" är Unikum Familj?

Personuppgifter behandlas på samma sätt som i resten av Unikum och är därför hanterade enligt Unikums säkerhetspolicy.

Finns allt innehåll i Unikum Familj som finns i Unikum?

Det mesta går att nå direkt inuti Unikum Familj. Det som inte nås direkt inifrån appen kan du komma åt via knappen Verktyg längst till höger. Där når du exempelvis fler detaljer om Kunskaper och Samtalet.

Sidan uppdaterades: 26 juli 2023