Hälso- och sjukvård

Vid behov av hälso- och sjukvård ska du i första hand kontakta din vårdcentral. Vid akut och livshotande skada eller sjukdom ska du alltid ringa 112. Hemsjukvård kan du få om du är 17 år och uppåt, har sammanhängande behov av hälso- och sjukvårdinsatser i mer än 14 dagar, och om du inte kan ta dig till vårdcentralen.

Hemsjukvård

I samråd med din ansvarige läkare på vårdcentral ger hemsjukvården i Knivsta kommun dig den hemsjukvård som du behöver när du har ett varaktigt behov.

Rehabilitering, habilitering och hjälpmedel är en del av den kommunala hemsjukvården. Kontakt tas av dig själv, närstående eller annan vårdgivare.

Kommunen ger hemsjukvård i egen regi, och genom de företag som i avtal med kommunen driver vissa boenden. Du kan se vilka de är på sidan Utförare av hemsjukvård.

Vi är skyldiga att arbeta för en hög patientsäkerhet och att bedriva ett systematiskt förbättringsarbete. Det förklarar vi mer om här på hälso- och sjukvårdssidorna.

Egenvård

När läkare eller annan legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal bedömer att du själv kan utföra åtgärden gäller egenvård.

I vissa fall kan du behöva hjälp med din egenvård av personal. Det finns då rutiner som anger hur det ska kunna utföras på ett säkert sätt.

Du kan läsa mer om egenvård med hjälp här på hälso- och sjukvårdssidorna.

Taxor och avgifter för hälso- och sjukvård i Knivsta kommun

Bra att veta om kommunal hälso- och sjukvård

Hälso- och sjukvårdslagen styr vad regionen ska ansvara för och vad kommunerna ska ansvara för. När det gäller detaljer kan det styras av andra lagar och föreskrifter och vad regionen och kommunerna kommer överens om i samverkan med varandra.

Hälso- och sjukvårdsfrågor handlar om patientsäkerhet och det kan du läsa om i Patientsäkerhetslagen.

Knivsta kommun samverkar med de andra kommunerna i länet och med regionen. Ett mål i samarbetet är att skapa gemensamma ritklinjer i hälso- och sjukvårdsfrågor där vi behöver samarbeta för att ge en god vård och omsorg med hög patientsäkerhet.

Socialstyrelsen en statliga myndighet som ger oss föreskrifter som vi ska följa samt kunskapsunderlag i olika hälso- och sjukvårdsfrågor.

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, som också är en statlig myndighet, gör tillsyn av hälso- och sjukvården i regionerna, kommunerna och hos privata utförare.

Sidan uppdaterades: 16 november 2023