Bygdegårdar

I Knivsta kommun finns fem bygdegårdar. De drivs av ideella bygdegårdsföreningar som är anslutna till Bygdegårdarnas Riksförbund. Bygdegårdarna har en funktion som mötesplats i bygderna och kan också hyras ut till föreningar, organisationer, företag och privatpersoner för sammankomster och fester.

Bygdegården Blå Wingen

Bygdegården Blå Wingen i Husby-Långhundra

Blå Wingen ligger i Husby-Långhundra vid väg 77, strax öster om kyrkan och nära kommunens östra gräns mot Norrtälje och Sigtuna kommuner. Bygdegården har biografverksamhet.

Webbplats: www.blawingen.nu Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Telefonnummer: 070-214 92 45, 070-620 57 69
Följ Blå Wingen på Facebook Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Laggagården

Bygdegården Laggagården

Bygdegården Laggagården. Foto: Ingemar Hansson.

Laggagården ligger centralt i Lagga nära kyrkan och skolan. Laggagården hyrs dagtid av kommunen som Lagga skolas elevmatsal.

Telefonnummer till Laggagården: 018-38 40 66

Telefonnummer till ordförande: 073-342 16 72

Östuna bygdegård

Östuna bygdegård i Knivsta kommun

Östuna bygdegård. Foto Ingemar Hansson.

Östuna bygdegård ligger i Östuna vid vägen mot Uppsala, söder om Östuna kyrka.

E-post: ostunabygdegard@gmail.com
Telefonnummer: 018-38 72 56, 070-756 70 30

Staffansgården

Bygdegården Staffansgården i Knivsta

Bygdegården Staffansgården. Foto: Ingemar Hansson.

Staffansgården drivs av Långhundra IF.

Gården ligger centralt i Knivsta vid Staffansvägen nära centrum. Staffansgården nyttjas av Långhundra IF:s orienteringsverksamhet och är också mötesplats och lokal för föreningar och människor som bor i centrala Knivsta.

Webbplats: www.langhundraif.net Länk till annan webbplats.
E-post: staffansgarden@outlook.com

Vassunda bygdegård

Vassunda bygdegård i Knivsta kommun

Vassunda bygdegård. Foto Ingemar Hansson.

Vassunda bygdegård ligger i Vassunda vid vägen mot Sigtuna, nära gränsen till Sigtuna kommun.

Webbplats: www.vassundabygdegard.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Telefonnummer: 070-333 34 54

Om bygdegårdarna

Knivsta kommuns bygdegårdar ägs och drivs av ideella bygdegårdsföreningar som leds av styrelser med engagerade personer i respektive område. De personer som medverkar i styrelse, skötsel och verksamhet gör det ideellt.

Genom anslutning till Bygdegårdarnas riksförbund följer föreningarna förbundets riktlinjer när det gäller stadgar, försäkringar, verksamhet och engagemang i bygderna. Bygdegårdarna följer också regler som gäller för samlingslokaler i övrigt som tillgänglighet, ventilation och livsmedelshantering. Kommunen utövar tillsyn.

Bygdegårdarna har en funktion som mötesplats i bygderna. De är utrustade för både verksamhet i egen regi samt för uthyrning till andra föreningar, organisationer, företag och privatpersoner för sammankomster och fester.

Bygdegårdarna finns som en resurs för det demokratiska samhället och för kultur- och fritidsverksamhet i kommunen. Kommunen ger ekonomiskt stöd till verksamheten.

Sidan uppdaterades: 9 december 2022