Trunsta träsk och Gredelby hagar

Naturreservatet Gredelby hagar och Trunsta träsk är ett område med höga naturvärden och fina rekreationsmöjligheter strax norr om Knivsta. Området består av en våtmark och en naturbetesmark som hålls öppen av betande nötdjur.

På sommaren går här en flock bestående av kor med kalvar och en tjur.

Naturvärdena är i huvudsak det rika fågellivet med både rastande och häckande fågel samt betesmarkens rika ört- och svampflora.

Försommarens ymniga blomstring på backarna ner mot träsket är hänförande.

Ett fågeltorn finns där man får en god utsikt över träsket. Inom området finns en vandringsstig och ett par platser där man kan slå sig ner för en stunds vila eller för intagande av medhavd matsäck.

• Avstånd från Knivsta centrum 1,5 km
• Parkering finns i områdets nordöstra del, följ skyltning från Gredelbyleden och Boängsvägen. Handikapparkering finns vid den sydöstra ingången från Högåsvägen.
• Till fots kommer du bäst till området om du följer Knivstaån norrut. Du når hagen via en lättare vandring från Knivsta station genom Knivsta årum.
• Det är inte tillåtet att elda, grilla eller cykla inom reservatet. Under vår och sommar måste du ha hunden kopplad.

Se tillgängligheten för Gredelby hagar och Trunsta träsk på karta från Upplandsstiftelsen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Gredelby hagar

Sidan uppdaterades: 8 april 2021