Kommunens valorganisation

Här läser du om hur kommunens valorganisation ser ut.

Valnämnden

Valnämnden i Knivsta kommun är lokal valmyndighet.

Valnämnden ansvarar för genomförandet av de allmänna valen och kommunala folkomröstningar.

Valnämnden fattar bland annat beslut om lokaler för röstmottagning, vilka som arbetar som rösträknare, lokala ordningsföreskrifter samt genomför den preliminära rösträkningen onsdagen efter valet.

Valkansliet

Valkansliet hjälper valnämnden med arbetet.

Har du frågor som gäller val kan du under kontorstid kontakta ringa kommunens kontaktcenter, tel 018-34 70 00 och be att få prata med valsamordnaren.

Du kan också skicka en e-post till knivsta@knivsta.se och ställa din fråga, så blir du kontaktad av kansliet.

Valdistrikt och röstning

Knivsta kommun är uppdelad i 12 valdistrikt med varsin vallokal. Vill du förtidsrösta så går det bra i de förtidsröstningslokaler som valnämnden beslutar.

Personer folkbokförda utomlands får ett röstkort som är anpassat för utlandssvenskar. Utlandsröstkorten skickas ut cirka två månader före valdagen och kan användas både vid brevröstning eller röstning på ambassad eller konsulat.

Läs mer om hur valen går till i Sverige på Valmyndighetens webbplats.

Sidan uppdaterades: 20 november 2023