Tips och information

Här hittar du information om återvinning genom bra länkar och andra tips.

Så undviker du fluglarver i matavfallet

• I samband med tömning, spola av dina kärl på gräsmattan.
  • Blanda ättika och vatten i en liten sprayflaska och spraya kärlet invändigt och vid kanterna och locket, låt kärlen torka så gott det går innan du lägger i första påsen.
  • Spraya sedan regelbundet med ättikslösning vid kanterna men inte så mycket att det blir för fuktigt i kärlet.
  • Fyll inte matavfallspåsen mer än att du kan stänga igen påsen ordentligt.
  • Lägg gärna lite hushållspapper eller tidningar i botten på påsen så att eventuell vätska sugs upp. Alternativt kan du använda dubbla papperspåsar.
  • Låt kärlen stå i skuggan om det finns möjlighet och dra sedan fram dem senast kl. 06.00 på tömningsdagen med handtagen utåt.

Samla fett med miljötratten

Miljötratt för matolja

Tillsammans, och med hjälp av den så kallade miljötratten, kan vi minska fettet i avloppsledningarna. Samtidigt bidrar vi till en långsiktigt bättre miljö genom att återvinna fett och matolja.

Miljötratten är en tratt med lock som skruvas fast på en vanlig petflaska. När flaskan är full skruvar ni av tratten, skruvar på en vanlig kork på flaskan och lämnar den på kretsloppsparken. Trattarna finns att hämta kostnadsfritt på kretsloppsparken samt i kommunhuset vid matavfallspåsarna.

Textilinsamling

I Knivsta har vi ett samarbete med Human bridge för hämtning av textilier. Genom insamling kan gamla kläder och hushållstextilier få nytt liv genomn nya användare. Att återanvända textilier innebär en vinst för miljön och spar på jordens resurser såsom vatten och energi och minskar även kemikalieanvändningen.

Här har vi listat platserna i kommunen där du kan lämna dina textilier:

• Behållare inne på Kretsloppsparken
  • Återvinningsstationen vid brandstationen på Gredelbyleden
  • Återvinningsstationen vid norra Centralvägen, bakom ICA Kvantum
  • Återvinningsstationen på Apoteksvägen vid bouleplanen
  • Återvinningsstationen vid Blå Wingen Husby-Långhundra
  • Återvinningsstationen i Västra Ängby vid Ängby Park
  • Återvinningsstationen i Västra Alsike, Björkkällevägen 21

Läs mer om vad du kan lämna och hur det tas omhand via länken nedan:

Human Bridge, webbplats för textilinsamling Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Länkar till bra webbplatser för återvinning

Sidan uppdaterades: 1 januari 2024