Livslotsen - guide till hjälp, råd och stöd

I broschyren Livslotsen hittar du kontaktuppgifter till myndigheter, organisationer och föreningar som erbjuder råd och stöd. Vissa finns i Knivsta, andra i Uppsala eller är rikstäckande. Alla finns till för att hjälpa dig – du är inte ensam med dina funderingar!

Livslotsen hjälper dig att få överblick

I broschyren Livslotsen hittar du förslag på vart du kan vända dig när du eller någon i din omgivning behöver råd och stöd på olika sätt. Det kan vara allt från om du har problem med fysisk eller psykisk ohälsa, söker tandvård, har frågor om sexualitet eller behöver stöd i vardagen med mera.

Kontaktuppgifterna är uppdelade i avsnitt beroende på var du befinner dig i livet eller önskar veta mer om. Det finns en uppsjö av verksamheter och stödnummer du kan vända dig till när livet svajar, men det kan vara svårt att få en överblick av vad som finns. Livslotsen hjälper till att guida dig.

Du kan läsa eller ladda ner broschyren via länkarna här på sidan. Broschyren finns även i fysiskt format hos verksamheter i kommunen och Kontaktcenter Knivsta. Om du önskar ett exemplar av den senaste versionen av Livslotsen är du välkommen att hämta ett i Kontaktcenter Knivsta i kommunhuset.

Livslotsen är inte heltäckande och uppgifter kan ändras. Om du ser uppgifter i Livslotsen som behöver ändras är du välkommen att höra av dig. Kontakta folkhälsostrateg på telefonnummer 018-34 70 00 eller e-post knivsta@knivsta.se.

Innehåll i Livslotsen

Broschyren innehåller ett brett utbud av kontaktuppgifter till myndigheter, organisationer och föreningar som erbjuder råd och stöd.

Livslotsen är till för dig som:

• har funderingar kring fysisk och psykisk hälsa
  • är barn eller ungdom
  • är förälder
  • definierar dig som kvinna
  • definierar dig som man
  • identifierar dig som HBTQI
  • lever i en parrelation
  • har funderingar kring sexualitet
  • upplever våld och hot i nära relationer
  • oroar dig för våldsbejakande extremism
  • varit utsatt för brott
  • har funderingar kring ätstörningar
  • är äldre
  • behöver stöd i vardagen
  • är ny i Sverige
  • söker gemenskap
  • varken arbetar eller studerar
  • har funderingar kring alkohol, narkotika, tobak och spel
  • mist en närstående
  • stödjer eller vårdar en anhörig
  • behöver stöd och råd kring ekonomi
  • är hemlös

Broschyren Livslotsen

Vid akuta situationer: Ring alltid 112

1177

1177 finns på webb och telefon dygnet runt. Här kan du hitta både fakta och råd, inspiration och e-tjänster. Alla fakta är granskade av medicinsk personal.

Hemsida: 1177.se Länk till annan webbplats.
Telefon för sjukvårdsrådgivning: 1177
Chatt 1177 direkt: Hittas via hemsidan.

Det är den svenska sjukvården, genom alla regioner som står bakom 1177. Målet är att främja hälsa, öka allmänhetens kunskap och stärka patientens ställning.

Knivsta kommun

Knivsta kommuns stöd och hjälp. Här hittar du kommunens omsorg för dig som på något sätt behöver hjälp i vardagen - oavsett om du är barn, ungdom, vuxen eller äldre.

Du kan besöka Kontaktcenter Knivsta i kommunhuset, besöksadress Centralvägen 18.

Öppettider Kontaktcenter Knivsta för besökare:

Måndag-torsdag 08.30-16.00
Fredag 08.30-15.00