Dricksvatten

Dricksvattnet i det kommunala ledningsnätet kommer från Mälaren. Vattnet renas vid Görvälnsverket i Järfälla kommun.

Spara på dricksvattnet sommartid

Det går åt mycket energi för att rena vatten. När många använder mycket vatten har vattenverket också svårt att hinna med. Här kan du läsa mer om du kan spara på dricksvattnet - både inne och ute.

Om kommunalt vatten och Roslagsvatten

Roslagsvatten är kommunens VA-leverantör.

Roslagsvatten levererar vatten från Norrvatten - ett kommunalförbund som ägs av 14 medlemskommuner. Det är Danderyd, Järfälla, Knivsta, Norrtälje, Sigtuna, Sollentuna, Solna, Sundbyberg, Täby, Upplands-Bro, Upplands Väsby, Vallentuna, Vaxholm och Österåker.

Kvaliteten på kommunens dricksvatten kontrolleras kontinuerligt. Proverna analyseras kemiskt och mikrobiologiskt och bedöms efter de riktvärden som Livsmedelsverket fastställt.

Har du frågor om det kommunala vattnet, kontakta Roslagsvatten på telefonnummer

Avläsning av vattenmätare

Du läser själv av din vattenmätare med hjälp av ett självavläsningskort som sedan returneras till Roslagsvatten AB. Avläsningskortet skickas ut en gång per år.

Har du frågor? Ring Roslagsvattens kundtjänst, tel 08-540 835 00

Nya dricksvattenföreskrifter från den 1 januari 2023

Liten brunn

Många fastigheter i kommunen har egen dricksvattenbrunn, så kallad liten vattentäkt. Det kan vara en naturlig källa, grävd eller borrad brunn. Den som har egen brunn ansvarar själv för vattnets kvalitet och för att ta vattenprov och bekosta analys.

Här kan du får råd om egen brunn Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Anmäl för att borra liten brunn

Observera att det enligt Knivstas lokala miljö- och hälsoskyddsföreskrifter krävs anmälan till kommunen om man vill borra liten brunn i vissa delar av kommunen där grundvattentillgången är sämre.

Akuta störningar

Droppande kranar och vattenläckor inomhus ansvarar din fastighetsägare för. Ta kontakt med denne om du behöver mer information.

Om du upptäckt en vattenläcka, inte har kallvatten i kranen eller misstänker ett avloppsstopp på allmän ledning - ring Roslagsvattens jour på 08-540 835 00.

Vattenprover

Vattenprover på det kommunala vattnet i Knivsta tas regelbundet av Norrvatten och analyseras vid Görvälnverkets Laboratorium på uppdrag av Roslagsvatten. Har du frågor? Ring Norrvatten tel 08-505 254 50.

Offentlig kontroll av dricksvatten

Om du har ett vattenverk/en liten brunn som producerar vatten till en skola, en restaurang, ett vårdhem eller en campingplats, måste du anmäla om registrering hos Bygg- och miljönämnden i Knivsta. Anmälningsplikten gäller även samfälligheter och föreningar som producerar tio kubikmeter dricksvatten eller mer per dygn, eller som försörjer fler än 50 personer.

Läs mer och anmäl ditt vattenverk/brunn här Öppnas i nytt fönster.

E-tjänster och blanketter

OBS! Alla Bifogade handlingar till ansökan/anmälan bör vara i pdf-format.

Taxor och avgifter

När du skickar in en ansökan eller anmälan så tar vi ut en avgift för handläggningen, enligt taxa som är fastställd av kommunfullmäktige.

Miljöenheten

Besöksadress: