Avgift

Om du vill ha kopior på handlingar har kommunfullmäktige beslutat om en avgift.

Kostnad för kopior av allmänna handlingar

Avgifter gäller för utlämnande av kopior av allmänna handlingar inom Knivsta kommun. Avgiften beslutades av kommunfullmäktige den 10 februari 2016, § 20.

Avgiften

Papperskopior

Avgift tas ut om handlingen omfattar 10 sidor eller mer. De första 9 sidorna är gratis, se nedanstående tabell för mer än 9 kopior.
Avgiften gäller per sida, inte papper. Ett papper med dubbelsidig text blir 2 sidor.

CD/DVD

Om handlingarna lämnas ut på CD/DVD eller USB-minne tas avgift för CD/DVD eller USB.

Ljud- eller bildfiler på CD/DVD

För kopior av ljudinspelningar samt ljud- och bildinspelningar som lämnas ut på CD eller DVD tas en avgift ut på 120 kronor.

Porto

Eventuell kostnad för porto och postförskott tillkommer.

Kostnad för kopior av allmänna handlingar

Pappersstorlek

Svartvit

Färg

Sida 1-9

Alla

Sida 10

Alla

A1 kostnad för ark 1

Sida 11 -

Avskrift av allmän handing eller utskrift av ljudinspelning

Papperskopieavgift enligt ovan

125 kr per påbörjad fjärdedels arbetstimme

Handling på USB-minne

Handling CD/DVD

Ljud- eller bildfil på CD/DVD

Portokostnad

Vid vikt högre än 50 g

Postförskottsavgift

Enligt PostNords taxa

Kopior med kopieringskort

A3 och A4

Kostnaden blir lägre vid fler kopior än en

Varför kostar det?

Avgiften för kopior ska täcka kostnader för kopiering, material, eventuell bearbetning och expediering; däremot inte kostnader för den tid som behövs för att ta fram uppgifterna.

Kommunen får besluta om undantag från avgift om det finns särskilda skäl.
Särskilda skäl för att frångå regeln om avgiftsfrihet för beställning av färre än 10 sidor kan till exempel vara återkommande småbeställningar som lämpligen hade kunnat göras i ett sammanhang, eller att flera personer systematiskt beställer färre än 10 sidor var, för att undkomma avgift. Vid varje beställning kan i ett sådant fall 50 kronor tas ut redan från och med den första sidan till och med den tionde sidan och därefter enligt tabell.

Kommunen tar inte betalt för den arbetstid det tar att leta fram handlingen, sekretessgranska den och maskera hemliga delar av den eller den tid det tar att återställa handlingen efter utlämnandet.

Ett undantag är begäran om avskrift av en allmän handling eller en utskrift av en upptagning på ljudband. Då kan kommunen ta betalt för den arbetstid som krävs för att göra avskriften eller utskriften.

Hur får jag handlingen?

Kopior av handlingar kan levereras på olika sätt. Vanligtvis skickas handlingarna mot postförskott, men ibland faktureras avgiften.

I de allra flesta fall finns det möjlighet att besöka kommunen och ta del av allmänna handlingar avgiftsfritt. Handlingarna kan också skickas med e-post, då är det gratis.

Om man hellre vill åka till myndigheten för att läsa på plats tar kommunen inte betalt för att plocka fram handlingarna. Det kan hända att kommunen måste göra en kopia av en handling även om du begär att få ta del av handlingen på plats. Originalhandlingen är kanske ömtålig eller så behöver myndighetens tjänstemän ha tillgång till originalhandlingen i sitt arbete. Det finns med andra ord “betydande hinder” för att lämna ut originalhandlingen “på stället” (se tryckfrihetsförordningen 2:2, 2 st). I dessa fall har man rätt att kostnadsfritt ta del av kopior av handlingarna på plats hos kommunen men inte ta med dem hem (offentlighetsprincipen).

Kommunen tar inte heller ut avgift i de fall då en handling inte kan lämnas ut i original därför att den innehåller hemliga uppgifter som måste maskas/täckas över.

Överklaga

Om du anser att avgiften som kommunen tagit inte stämmer eller är oskälig ska du begära ett skriftligt beslut om avgiften.

Sidan uppdaterades: 23 januari 2024