Ungdomsstipendium

Kommunens ungdomsstipendium tilldelas en knivstaungdom som genom sitt engagemang påverkar sin egen och andra ungdomars vardag på ett positivt sätt. Personen ska vara en inspiration och förebild för andra i sin omgivning.

Stipendiet är på 5 000 kronor och delas ut i december varje år.

Stipendiaten ska vara skriven i Knivsta kommun och fylla högst 26 år det år som stipendiet tilldelas.

Du kan var med och nominera! Såväl privatpersoner som föreningar kan lämna förslag på personer de tycker ska få stipendiet. Kravet är att man är skriven eller är verksam i Knivsta kommun.

Nominering senast 15 november

Lämna in en skriftlig nominering med en motivering, undertecknad med namn, adress och telefon till Knivsta kommun, 741 75 Knivsta.

Det går även bra att e-posta sitt förslag till knivsta@knivsta.se eller lämna det i Kontaktcenter Knivsta i Kommunhuset, Centralvägen 18.

Ungdomar som fått stipendiet

David Ljungberg och Cornelia Gauffin

Motiveringar:
"David Ljungberg tilldelas ungdomsstipendiet 2022 för sitt initiativ till och uppstart av Knivsta Rollspelsförening under hösten 2022 som vuxit snabbt. David har också engagerat sig i kommunens ungdomsarbete och är med i Ung i Knivstas ’experterna’ med ansvar för spel och kultur och arbetade som frivillig med aktiviteter på CIK under höstlovet. Under jullovet kommer David också leda rollspel på biblioteket."

"Cornelia Gauffin är aktiv i Lagga fältrittklubbs ungdomssektion och hon är alltid lika trevlig och tillmötesgående för både vuxna och barn. Noggrann och håller alltid ett lugn som kan få den mest nervösa att känna sig trygg och lyssnad på. Hon är snäll och hjälpsam mot barnen och har stor empati för både människor och djur. Hon har en härlig portion med humor, sprider glädje och delar gärna med sig av sin kunskap."

Elleonora Ali Uddman och Anton Holmqvist.

Motiveringar:
”Elleonora Ali Uddman har genom sitt engagemang i Fridays for future dedikerat både tid, engagemang och medvetandegörande i klimatfrågan. Under tre års tid har hon varvat gymnasiestudierna med att fredagsstrejka utanför kommunhuset i ett försök att bidra till ökad medvetenhet och belysa klimatfrågan även lokalt. Hon har blivit inbjuden att tala i kommunfullmäktige och har fått prata med riksdagsledamöter. I höstas var hon en av talarna vid Climate Live Sweden, med 12 000 i publiken och 220 000 tittande över länk.”

”Som nuvarande lagkapten i SK Vides juniorlag har Anton Holmqvist med sitt engagemang, ledarskap och integritet varit en starkt bidragande orsak till lagets utveckling. Han är även en inspirerande förebild för yngre spelare i klubben som mött honom som ledare i olika sammanhang.”

Viktor Norström och Amanda Rudelius.

Motiveringar:
”Viktor Norström är 19 år och har engagerat sig för barn- och ungdomsfotbollen genom fotbollsföreningen Knivsta IK där han på sin fritid har hållit i de yngre pojkarnas träningar och fyspass och samtidigt arbetat på fritids på Lagga skola. Viktors engagemang inspirerar unga som äldre i skolan såväl som på fotbollsplanen. Tack Viktor Norström för din insats och stort lycka till i framtiden!”

”Malin Johansson är 22 år och hemmahörande i Knivsta IK där hon har engagerat sig som fotbollsdomare sedan hon var 16 år. Hon är en förebild för många unga som vågar axla viktiga roller på plan och även utanför plan för att skipa sportslig rättvisa. Det är något som kräver mod, lyhördhet och tydlighet. Vi tackar dig Malin för ditt engagemang och insats och önskar dig stort lycka till i framtiden!”

Amanda Rudelius, en ung skribent från Knivsta.

Motivering:
”Amanda Rudelius, 19 år från Knivsta är en ung skribent som redan hunnit skriva en diktsvit, en novell samt kortromanen ”Där jag bor”. Hon balanserar svärta med underfundighet, existentialism med vetenskap på ett alldeles eget sätt. Vi vill med detta stipendium uppmuntra Amanda att fortsätta på den bana hon just påbörjat.”

Fredrik Wigertz, orienterare i Långhundra idrottsförening.

2015

Hanna Forsgren, engagerad elevrådsordförande, och Sofia Ranerson, ledare på 4H:s lägergård i Eda.

Emil Werner, starkt engagerad i scoutrörelsen.

2013

Caroline Pettersson, ledare i gymnastik för barn på lördagar i Ängbyskolan, och August Wollter, aktiv inom Knivsta scoutkår.

2012

Kasper Edbom, tränare för barn- och ungdomsgrupper i Knivsta judoklubb samt Fredrik Svensson och Erik Klavebäck, båda ledare i Knivsta optimist- och jolleklubb.

2011

David Joelsson och Frida Orre, handbollspelare i Vassunda IF och dessutom tränare till yngre barn.

Sidan uppdaterades: 7 juli 2023