Häckar och buskage

Säker trafik på bostadsgator kräver fri sikt. Varje år skadas människor i onödan för att sikten är skymd. Några enkla åtgärder kan rädda liv.

Det här gäller för dig som fastighetsägare

I plan- och bygglagen 8 kapitlet 15§ står:
"En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer."

Det krävs inget bygglov för att plantera häckar och buskage. Men om växtligheten tar över kan fastighetsägaren bli indirekt skyldig till trafikolyckor.

Utfart mot gata

Bild häck vid utfart Fig. 1

Vid utfart bör du se till att dina växter inte är högre än 80 cm från gatan inom markerad sikttriangel. Sikten ska vara fri minst 2,5 meter från gatan eller gångbanan. Fig. 1

Hörntomter