Vilhelms gård

Vilhelms gård är ett boende i Knivsta för äldre som drivs av Vardaga. Vi vänder oss till dig med somatisk sjukdom eller demenssjukdom.

Läs mer om oss

Vilhelms gård är ett äldreboende i Knivsta tätort med 42 lägenheter fördelat på tre avdelningar. Vilhelms gård tar emot personer över 65 år med så stort behov av omsorg att hjälpen inte kan ges i det egna hemmet. Här finns både plats för personer med demenssjukdom och somatisk (kroppslig) sjukdom.

På Vilhelms gård har vi en trädgård där du kan delta i trädgårdsarbetet eller umgås med andra boenden under körsbärsträdet eller i lusthuset. Från boendets stora balkong har du som boende utsikt över Knivstabygdens stadskärna.

På dagverksamheten Smultronstället är du som har ett biståndsbeslut om dagverksamhet välkommen.

Omvårdnadspersonal finns på plats dygnet runt. Likaså finns tillgång till sjuksköterska hela dygnet. Verksamheten har ett nära samarbete med arbetsterapeut, sjukgymnast och läkare.

Verksamheten drivs av Vardaga på uppdrag av Knivsta kommun.

Kontaktmannaskap

När du flyttar in på Vilhelms gård får du en kontaktman som har ett särskilt ansvar för din omvårdnad och trivsel. Tillsammans med dig som boende, och vid behov dina anhöriga, utformas en individuell omvårdnadsplan. Där framgår vilket stöd du som boende behöver och vilka önskemål du har för att kunna trivas och få vardagen att fungera.

Aktiviteter

På Vilhelms gård lägger vi stor vikt vid att anordna aktiviteter utifrån våra boendes önskemål. Målet är att varje dag ska kännas meningsfull för dig som bor hos oss.

Ansök om plats

Du ansöker om särskilt boende hos kommunens biståndshandläggare vid Biståndsenheten:

Kontakta Biståndsenheten

Telefontid: Vardagar, dagtid