Överklaga beslut

Om du inte är nöjd med bygg- och miljönämndens beslut kan du överklaga beslutet. Ditt överklagande kommer då att hanteras av Länsstyrelsen i Uppsala län.

Byggnadsnämndens hantering av överklagande

Byggnadsnämndens beslut överklagas hos länsstyrelsen. Överklagandet ska dock skickas till byggnadsnämnden som gör en såkallad rättidsprövning för att se om överklagandet har kommit in i rätt tid. Har överklagandet kommit in i rätt tid skickar nämnden överklagandet och handlingarna i ärendet vidare till länsstyrelsen.

Var skickas eller lämnas överklagandet?

Skrivelsen skickas eller lämnas till Bygg- och miljönämnden:

Knivsta Kommun

Bygg- och miljökontoret

741 75 Knivsta

Du kan också mejla ditt överklagande till knivsta@knivsta.se

Tiden för överklagande beror på hur du blivit delgiven beslutet.

• Om du blir delgiven ett beslut, till exempel genom rekommenderad post, måste bygg- och miljönämnden ha ditt överklagande tillhanda inom tre veckor från det datum du tog del av beslutet.
  • Är du en sakägare som blivit informerad om beslutet via Post och Inrikes tidningar (www.poit.se) ska överklagandet vara bygg- och miljönämnden tillhanda inom fyra veckor från datumet för kungörelsen. Har ditt överklagande kommit in i rätt tid kommer handlingarna att skickas vidare till Länsstyrelsen.

Hur du utformar ditt överklagande

Ange vilket beslut du överklagar genom att hänvisa till ärendets diarienummer och fastighetsbeteckning. Ange också vad i beslutet du anser är oriktigt och varför. Du kan även bifoga handlingar eller annat som du anser stöder din uppfattning.

Underteckna överklagandet

Underteckna skrivelsen och uppge namn, postadress och telefonnummer dagtid. Om du anlitar ombud kan ombudet underteckna skrivelsen. Sänd i så fall med fullmakt.

Vad kostar det?

Att överklaga ett beslut kostar ingenting.

Har du frågor eller funderingar kring att överklaga ett beslut, hör av dig till oss så hjälper vi dig.

E-post: knivsta@knivsta.se

Sidan uppdaterades: 10 oktober 2023