12 januari 2024 kl 15:28

Bygga, bo och miljö

Nu tar Knivsta kommun över ansvaret för återvinningsstationerna

Runt om i Knivsta finns återvinningsstationer där du kan sortera och lämna förpackningar av olika slag. Återvinningsstationerna har hittills skötts av Förpackningsinsamlingen (FTI). Från 1 januari 2024 har istället Knivsta kommun ansvaret. Det betyder att du nu ska vända dig till oss på kommunen om du har frågor kring en återvinningsstation eller vill anmäla ett fel.

Skulle det till exempel vara nedskräpat på återvinningsstationen eller om en behållare är full kan du anmäla det direkt på plats via din mobiltelefon. Använd kommunens avfallsapp eller skanna QR-koden som du hittar på varje återvinningsstation. Det går även att anmäla via knivsta.se/avfall Länk till annan webbplats., där du hittar kommunens samlade information om avfall och återvinning.

Återvinningsstationer och kretsloppspark

Knivstas återvinningsstationer hittar du på sju platser runt om i kommunen. I Knivsta tätort finns återvinningsstationer vid Ica, Ängby park, brandstationen och på Apoteksvägen i höjd med den tidigare boulebanan. I Alsike finns återvinningsstationer intill Brännkärrsskolan samt på Björkkällevägen intill gamla Alsike station. Det finns också en återvinningsstation vid Blå Wingen i Husby-Långhundra.

På återvinningsstationerna kan du lämna dina förpackningar av metall, hård- och mjuk-plast, kartong, färgat och ofärgat glas samt tidningar. Grovavfall och farligt avfall lämnar du istället på Knivsta kretsloppspark.

”Varje förpackning räknas”

Förpackningsinsamling är en viktig samhällsfunktion som berör alla invånare - den måste fungera och vara tillgänglig för alla. Varje konsument är också skyldig att sortera ut sina förpackningar och tidningar och lämna till återvinning.

- Det viktigaste av allt framåt är att vi alla fortsätter att öka vår källsortering av förpackningar och lämnar dem till återvinning – varje förpackning räknas. Tack vare att du källsorterar dina förpackningar återvinns de till nya produkter. På så sätt bidrar du till Sveriges klimatmål, säger Alexander Jonsson, gatu- och avfallschef i Knivsta kommun.

Här hittar du Knivsta kommuns återvinningsstationer

Gå till Knivsta kretsloppsparks sida och se öppettider

Den 1 januari 2024 tog Sveriges kommuner över ansvaret för alla återvinningsstationer samt insamling av förpackningsavfall från hushållen. Grunden till förändringen är ett regeringsbeslut om en ny förpackningsförordning som kom 2022 och som framför allt syftar till att öka återvinningen av förpackningar.

Förändringen innebär att kommunen nu har ansvar för återvinningsstationer som tidigare ägdes av Förpackningsinsamlingen (FTI). På samma gång börjar kommunen också sköta insamlingen av förpackningsavfallet i alla flerbostadshus i Knivsta kommun.

De insamlade förpackningarna lämnas tillbaka till producenterna, då det finns ett producentansvar som innebär att de som sätter en förpackning på marknaden ska ansvara för insamling och återvinning av den.

Så här kontaktar du kommunen om återvinningsstationerna

• Avfallsappen Via avfallsappen i din mobiltelefon kan du anmäla om tömning eller städning behövs. Du kan också se när behållarna tömdes och städades senast samt när nästa tömning är planerad.
    Läs mer och ladda ned avfallsappen
  • QR-kod vid återvinningsstationen Vid varje återvinningsstation finns en QR-kod som du kan skanna för att anmäla fel direkt på plats.
  • Felanmälan via knivsta.se Du kan också anmäla fel som nedskräpning eller fulla kärl via knappen "Felanmälan återvinningsstation" som du hittar på knivsta.se/avfall Länk till annan webbplats.

Har du frågor eller vill veta mer? Hör av dig till Kontaktcenter på tel 018-34 70 00 eller e-post knivsta@knivsta.se

Sidan uppdaterades: 12 januari 2024