16 februari 2024 kl 17:02

Jobb och näringsliv

Företagsbesök på agendan när Knivsta kommun kickstartade arbetet med åtgärder för ett förbättrat företagsklimat

Både förtroendevalda politiker och tjänstepersoner från Knivsta kommun var på plats när kommunens näringslivsenhet arrangerade en förmiddag tillsammans med Svenskt Näringsliv på temat företagsklimat och god service till kommunens företag tidigare i veckan. Deltagarna var bland annat ute och besökte Knivstaföretagare.

personer sitter runt ett bord och tittar på en person som håller en presentation

Anna-Lena Holmström från Svenskt Näringsliv modererade.

Ett centralt uppdrag för kommunens förvaltning är att de tjänstepersoner som möter företag i sitt arbete ska utbildas om företagsklimat, med fokus på företagandets villkor, bemötande och god myndighetsservice. I onsdags kickstartade arbetet med en kreativ halvdagsutbildning, som omfattade både workshop i Knivsta kommunhus och besök på fem Knivstaföretag.

Ett 20-tal förtroendevalda politiker och tjänstepersoner var på plats när förmiddagen inleddes i Knivsta kommunhus. Bland deltagarna var bland annat kommunstyrelsens ordförande Matilda Hübinette, politiska representanter från kommunstyrelsen, bygg- och miljönämnden och samhällsutvecklingsnämnden, kommundirektör Daniel Lindqvist och berörda chefer från kommunens förvaltning.

Kickoffen modererades av Anna-Lena Holmström från Svenskt Näringsliv, som tillsammans med kommunens näringslivsenhet höll i dagens första utbildningspass.

Näringslivschef Gustav Fridlund inledde:
- Målsättningen för den här förmiddagen är att skapa en gemensam bild av hur vi prioriterar för ett gott företagsklimat. Politiker och chefer kan gå före och vara viktiga ambassadörer kring service, bemötande och förståelse för företagens villkor, sade Gustav Fridlund, som också lyfte målen i kommunens näringslivsstrategi och sammanfattade åtgärderna i den nyligen framtagna handlingsplanen för ett förbättrat företagsklimat.

fem personer står i ring och pratar med röda byggnader och en traktor i bakgrunden

Ett av de fem företagsbesöken rörde gröna näringar - en stor företagargrupp i Knivsta kommun.

Företagsbesök på programmet

På förmiddagens program stod också gruppvisa besök hos fem Knivstaföretag med olika typer av verksamhet. Efter det inledande passet gav sig deltagarna i väg för att träffa företagarna på plats, lyssna till önskemål och behov och ta med inspelen tillbaka till övriga gruppen för reflektion och lärdomar.

En lärorik förmiddag, kommenterade Matilda Hübinette:
- Det här är viktiga frågor. Ökad dialog, förenklingar och en serviceinriktad myndighetsservice är centralt för styret. För företagarna ska det vara lätt att göra rätt och enkelt att få råd och vägledning, till exempel inför att starta nytt företag eller få rätt tillstånd. Ett välmående näringsliv, där lokala företag anställer fler Knivstabor, leder till mycket gott - inte minst ökade skatteintäkter till kommunen som i sin tur går till den gemensamma välfärden, som skola, vård och omsorg.

- För att hålla i vårt goda arbete kring bemötande och myndighetsservice behöver vi ge oss tid för kunskapspåfyllnad, verksamhetsutveckling och möten med företag. Vi vill ha en kultur där vi agerar som en enda kommun och där alla är goda ambassadörer i vårt dagliga möte med företag och Knivstabor, sade kommundirektör Daniel Lindqvist.

Onsdagens möte med förtroendevalda och tjänstepersoner var första steget i insatserna för företagsklimatet i Knivsta kommun. Nästa aktivitet kommer senare i vår – då kommer tjänstepersoner som möter företag i sitt arbete att bjudas in till en inspirationsaktivitet om service, bemötande och förståelse för företagens villkor.

Företagsklimat i mål och budget 2024

I det politiska styrets övergripande mål för mandatperioden 2022-2026 är en av inriktningarna att näringslivet ska vara välmående, med en god service och löpande god dialog med näringslivet. Vidare står att det lokala näringslivet är en viktig del i kommunens utveckling och att stor vikt ska läggas vid att säkerställa god dialog som bidrar till möjliggörande och genomförande.

En del i att kommunens arbete för ett välmående näringsliv är att kommunens förvaltning ska utbildas om företagares villkor och åtgärder för en förbättrad service till kommunens näringsliv. Samtliga chefer och handläggare med företagskontakter ska genomgå utbildningen.

Läs kommunens näringslivsstrategi

Läs handlingsplanen för att nå målen i näringslivsstrategin

Ta del av Knivsta kommuns mål och budget 2024

Sidan uppdaterades: 15 mars 2024