24 mars 2023 kl 11:15

Förskola och skola

Skolköken – en del av kommunens hållbarhetsarbete

Klimatlådor, säsongsbaserade livsmedel och effektiva ugnsplåtar. Det är några exempel på hur de kommunala skolköken i Knivsta jobbar med hållbarhet i det dagliga arbetet. Vi gör ett besök i Högåsskolans kök för att få veta mer.

Kommunens måltidsverksamhet har länge haft fokus på att minska sin klimatpåverkan. Personalen utbildas i Agenda 2030, och skolrestaurangerna arrangerar aktiviteter för barn och elever på särskilda teman som rör mat och hållbarhet.

Att använda mindre kött och mer växtbaserat i matlagningen är en del av skolkökens dagliga prioriteringar; att välja svenska livsmedel utifrån säsong är en annan.

– Vi jobbar mycket med att få in mer grönsaker och svenska linser i kosten. Ett sätt är att exempelvis göra färsbiffar på 50 procent kött och 50 procent grönsaker, berättar Niklas Skoglund som är köksansvarig på Högåsskolan.

Han visar upp skolkökets nya färsformarmaskin, som har förenklat tillverkningen av kökets egna färsbiffar. Att processen är effektiv är viktigt när 920 portioner mat ska lagas varje dag. I Högåsskolans kök tillagas nämligen även skolmåltiderna till eleverna på Lagga skola och Långhundra skola.

Niklas Skoglund visar också upp en annan av kommunens senaste investeringar – specialplåtar, som kortar ner tillagningstiden i ugnen. Plåtarna behöver inte diskas i grovdiskmaskin, utan kan gå i kökets vanliga tunneldiskmaskin. Resultatet är att köket har fått ner sin förbrukning av både energi och vatten.

– Vi har även ersatt smörgåsfett i portionsförpackningar med vanliga förpackningar, vilket har visat sig vara kostnadseffektivt för kommunens måltidsbudget, samtidigt som det gör att vi hanterar mindre plast i restaurangen, säger Niklas Skoglund.

Testa en klimatlåda

Varje dag erbjuder de kommunala skolköken i Knivsta klimatlådor till försäljning för att minska matsvinnet. En klimatlåda kostar 25 kronor och innehåller en portion av den mat som har blivit kvar från dagens lunchservering. Lådan hämtas och betalas i någon av skolrestaurangerna efter lunch.

Är du sugen på en lunchlåda? Titta gärna förbi något av de kommunala skolköken strax efter lunchtid och se om det finns mat kvar!

Earth Week - Earth Hour

Earth Week är en vecka då många aktörer sätter fokus på klimat- och hållbarhetsfrågor. Veckan avslutas på lördag 25 mars med Världsnaturfondens globala kampanj Earth Hour klockan 20.30-21.30. Under denna timme deltar hushåll, organisationer, företag och verksamheter världen över i kampanjen, genom att släcka ner belysning och stänga av elektronik för att uppmärksamma klimatfrågan.

Även i år släcker Knivsta kommun ner belysningen i kommunhuset som en symbolisk handling för klimatet, men också för att lyfta det hållbarhetsarbete som dagligen sker i verksamheterna.

Sidan uppdaterades: 24 mars 2023