18 oktober 2023 kl 13:44

Förskola och skola

Delaktighet på Ungdomsrådets agenda

Vad får Knivstas ungdomar vara med och bestämma om? Och vad borde de få vara mer delaktiga i? Det var frågor som kom upp när Ungdomsrådet diskuterade delaktighet på rådets senaste mötet i Kommunhuset.

Det är en fredag förmiddag i början av oktober. I sammanträdesrummet där kommunstyrelsen och nämnderna brukar ha sina möten sitter nu en samling elever - i olika åldrar, från olika skolor. De har samlats här med tjänstepersoner och politiker för att prata om några av alla de frågor som rör barn och unga i kommunen. Workshopen tar avstamp i begreppet delaktighet – vad är det egentligen?

De unga deltagarna delas in i mindre grupper och deras tankar och idéer landar på färgglada lappar. När de har redovisat sina diskussioner för varandra enas de om att delaktighet är när man känner engagemang och tar chansen att påverka när tillfälle ges. Det vill säga, att man vill och gör, när man kan och får.

Händer som skriver på en gul lapp

Lektioner, klassråd, elevråd, raster och fritidsaktiviteter är tillfällen då ungdomarna anser att de redan nu kan vara med och påverka. Men det finns också situationer då de önskar att de fick vara mer delaktiga, som exempelvis i planeringen av skolmiljön, vilken skolmat som serveras och om det är bra eller dåligt med bestämda platser i klassrummet.

En annan fråga som kommer upp till diskussion är om eleverna kan hjälpa lärarna att förstå vilket stöd de behöver ge, för att eleverna ska få bättre resultat i skolan. Samma diskussionsgrupp lägger fram ett förslag om att elever borde få vara med vid anställningsintervjuer och i rekryteringen av lärare och skolpersonal.

Jonas Andrae Johansson sitter med ungdomar i kommunhuset

Samtalet fortsätter och alla förslag skrivs ner på lappar. När mötet är över samlas lapparna in av Jonas Andrae Johansson som är verksamhetschef för grundskolan och gymnasieskolan i Knivsta kommun. Han kommer att ta ungdomarnas alla idéer vidare in i förvaltningens fortsatta arbete.

– Ungdomsrådet kan hjälpa både politiken och oss i förvaltningen att tänka utanför våra vanliga ramar. Allt de tar upp kanske inte kan bli verklighet, men deras perspektiv och tankar är värdefulla inspel för utvecklingen framåt. För ungdomarnas del betyder träffarna också att de får träna sig i samarbete, ledarskap och dialog – och det gör de bra! säger Jonas Andrae Johansson.

Det här är Ungdomsrådet

Ungdomsrådet bildades i början av året utifrån ett politiskt initiativ för att öka delaktigheten hos barn och unga i kommunen. Syftet är att ge ungdomar i Knivsta en möjlighet att påverka samhället i frågor som berör dem. Rådet ska också fungera som en remissinstans för tjänstepersoner och politiker, samt ge ungdomarna en chans att utveckla sin ledarskaps- och samarbetsförmåga.

Ungdomsrådet består av 22 elevrådsrepresentanter från mellan-, högstadiet och gymnasiet på kommunala och fristående skolor i Knivsta kommun. Deltagarna ses ungefär sex gånger per år för att diskutera aktuella frågor med politiker och tjänstepersoner från förvaltningen.

Sidan uppdaterades: 18 oktober 2023