19 oktober 2023 kl 11:16

Förskola och skola

Så uppmärksammas Måltidens dag i Knivsta kommun

Idag är det Måltidens dag! Temat för dagen i de kommunala skolorna i Knivsta är ”Måltiden – ett sätt att umgås”. Vi träffar Désirée Leo, lärare på Högåsskolan, som berättar om den pedagogiska måltiden.

Torsdag den 19 oktober firas Måltidens dag i offentliga kök i hela landet. Dagen till ära serverar de kommunala skolorna i Knivsta elevernas favoriträtter, samtidigt som de sätter extra fokus på måltidens möjligheter till samtal och umgänge. För visst kan väl matbordet vara det bästa pratbordet?

Den pedagogiska måltiden

Många lärare har schemalagd lunch tillsammans med eleverna i skolmatsalen. Det innebär att läraren ansvarar för hela måltidsituationen – från matkön till matbordet. Under lunchen sitter läraren tillsammans med sina elever, för att vara med och skapa en positiv upplevelse av måltiden och uppmuntra till en naturlig inställning till mat. Men också för att bygga relationer.

Leende kvinna med halvlångt brunt hår och vit kofta i en skolmatsal

Vi ställer tre frågor om den pedagogiska måltiden till Désirée Leo.

Berätta Désirée, vad innebär den pedagogiska måltiden?

– För mig är det en värdefull stund då jag har chans att vårda relationerna lite extra och ge plats för de viktiga samtal som inte alltid ryms i klassrummet. Det kan så klart vara utmanande ibland när ljudvolymen är hög, men jag upplever att jag ändå får lite koll på hur eleverna mår över tid, eftersom vi äter tillsammans regelbundet fem dagar i veckan.

Vad pratar ni om?

– Det kan vara allt möjligt, men ofta om det som sker just nu i elevernas vardag. Vi ställer frågor till varandra, exempelvis hur det var på handbollen igår, vad de ska göra i helgen, eller hur det gick att åka med mormor till stallet. Det kan vara lite allvar, men också väldigt mycket skratt och småprat.

Vad betyder den pedagogiska måltiden för dig som lärare?

– Det ger mig en chans att fånga upp om någon exempelvis verkar vara ledsen, eller inte är delaktig i samtalet eller äter för lite under flera dagar. Jag får också en bättre helhetsbild av hela personen, vilket har betydelse för allt som sedan sker klassrummet. Om en elev inte mår bra är det något som kan gå ut över både inlärningen och de sociala delarna i livet. Vår gemensamma måltid är en viktig stund där vi visar engagemang och intresse för varandra.

Måltidens dag

Måltidens dag har instiftats av Måltidsakademien och infaller alltid tredje torsdagen i oktober. Det är också en dag då offentliga måltidsverksamheter i hela landet visar upp sin verksamhet på olika sätt.

Mer information om Offentliga måltidens dag hittar du på Mattanken.se.
Läs på Mattanken.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidan uppdaterades: 19 oktober 2023