17 oktober 2023 kl 15:59

Jobb och näringsliv

Knivsta klättrar i kartläggning - bland de bästa i Sverige för småföretagare

Förutsättningarna för små och medelstora företag i Knivsta hör till landets bästa. Det framgår av kartläggningen Småföretagarindex som presenterades i går måndag av Småföretagarnas Riksförbund. I årets ranking hamnar Knivsta på plats 15 av Sveriges 290 kommuner och på en förstaplats i länet.

För fjärde året i rad har Småföretagarnas Riksförbund undersökt förutsättningarna för företagande i Sveriges alla kommuner. Kartläggningen baseras på offentlig statistik och beskriver de generella förutsättningarna för att livnära sig som företagare inom olika områden snarare än betygsätter kommunens verksamhet.

I årets Småföretagarindex klättrar Knivsta fyra placeringar och hamnar nu på plats 15 av rikets 290 kommuner - den högsta placeringen i Uppsala län. I kartläggningen är det främst Knivstas välfärdsåtagande, demografi och skolsystem som drar upp betyget medan områdena kommunal näringspolitik och överlevnadsgrad får sämre resultat.

Matilda Hübinette, kommunstyrelsens ordförande, säger att Knivstas fina placering bekräftar bilden av att Knivsta erbjuder goda möjligheter för näringslivsutveckling:

- Förutsättningarna för att driva företag i Knivsta är helt klart gynnsamma och det behöver vi ta hand om. Knivsta ska inte enbart utvecklas som boendeort utan också som en plats för verksamheter. Vi driver ett aktivt arbete med detta - till exempel ökar vi dialogen med företagen och kommer nu ta fram en etableringsstrategi.

Läs hela kartläggningen Småföretagarindex på smaföretagarna.se Länk till annan webbplats.

Om Småföretagarindex

I kartläggningen Småföretagarindex undersöker Småföretagarnas Riksförbund förutsättningarna för företagande i Sveriges 290 kommuner genom offentlig statistik.

I kartläggningen har riksförbundet analyserat nio olika dimensioner av företagande - lokal marknad, företagsamma per capita, överlevnadsgrad, trygghetsinsatser, kommunal näringspolitik, skolsystem, demografi, välfärdsåtagande och kapitalförsörjning.

Sidan uppdaterades: 17 oktober 2023