02 juni 2023 kl 08:10

Politik och organisation

Årets Knivstabo 2023: Alva Herdevall och Anders Rydell

”För att de inspirerar oss att gräva där vi står, men också för att de tar med Knivsta ut i världen.” Så står i det i motiveringen till Årets Knivstabo, som i år går till Alva Herdevall och Anders Rydell för deras uppmärksammade bok Modern självhushållning.

Små duniga ällingar vaggar runt på gräsmattan när vi besöker Alva Herdevall och Anders Rydell i deras 1700-talshus i Krusenberg. Det var här Modern självhushållning blev till – boken som har uppmärksammats i flera svenska medier och utsetts till Årets bästa måltidslitteratur alla kategorier av Måltidsakademien.

Boken finns redan utgiven på danska och till hösten kommer den ut på engelska i USA. Och nu har den framgångsrika boken också resulterat i utnämningen Årets Knivstabo för författarna Alva och Anders.

- Vad roligt att vi får bli Årets Knivstabo! säger Anders.

- Jamen verkligen, jag känner mig rörd, säger Alva om motiveringen från Knivsta kommun.

Till vardags är Anders författare på heltid, medan Alva arbetar som projektledare i Uppsala kommun. Det har nu gått fem år sedan de flyttade till Knivsta.

- Det var lite av en slump att vi hamnade just här, berättar Anders.

- Men samtidigt var det så självklart när vi väl kom hit. Jag minns att jag tänkte: här är den ju – vår plats! säger Alva.

Platsen de förälskade sig i hade allt de sökte – ett charmigt hus med jordkällare och bördig tomt som de kunde fortsätta utveckla med köksträdgård, bärbuskar, fruktträd, hönshus, ankhus och snittblomsodlingar. Alla pusselbitar föll på plats när de såg möjligheterna med landsbygdens lugn, närheten till ett levande sammanhang i Knivsta, och både Uppsala och Stockholm på lagom avstånd.

Alva Herdevall och Anders Rydell i trädgården framför sitt röda hus

Engagemanget för odling, självhushållning och gör-det-själv har alltid funnits hos dem och kommer ur ett intresse för matlagning från grunden. Boken, som kom till under pandemiåren, speglar till stor del deras livsstil – från produktion till förvaring och förädling.

- Vi testar oss fram och gör misstag hela tiden. Men det är ju det bästa sättet om man vill lära sig något, säger Anders.

Att boken har fått ett så varmt mottagande tror de delvis beror på att många vill dra sitt strå till stacken för miljö och klimat, samtidigt som allt fler började intressera sig för odling under pandemiåren.

- Vi märker också att kriget i Ukraina och de höjda matpriserna har gjort att intresset håller i sig. För många människor handlar självhushållning nu också om ekonomi och beredskap, säger Alva.

Vi går en vända i trädgården och stannar till vid aprikosträdet som precis har börjat blomma. Sommaren väntar alldeles runt hörnet. Om Anders och Alva får skicka med ett sommartips till knivstaborna – vad skulle det kunna vara?

- Då tycker vi att man ska besöka lokala producenter i närområdet. Blommor, ägg, honung och grönsaker - det finns så många duktiga odlare och tillverkare här! Passa på att titta in hos dem och låt dig inspireras.

Motiveringen lyder

"Biodling, hönshållning, bakning och konservering. Med lokal förankring sprider Alva Herdevall och Anders Rydell kunskap och inspiration till människor som längtar efter att få sätta händerna i jorden och göra härproduktion till en livsstil. 2022 utnämndes deras bok Modern självhushållning till Årets måltidslitteratur, alla kategorier av Måltidsakademien. Boken har också översatts till andra språk och uppmärksammats internationellt. Alva och Anders utses till Årets Knivstabo – inte bara för att de inspirerar oss att gräva där vi står, utan också för att de tar med Knivsta ut i världen."

Om utmärkelsen

Utmärkelsen Årets Knivstabo inrättades av kommunstyrelsen i juni 2014 och delas ut för nionde året. Utmärkelsen ska gå till någon som medverkat till att kommunen fått positiv uppmärksamhet under föregående kalenderår. Personen ska vara skriven i Knivsta och ha fyllt 18 år. Politiska insatser kan inte premieras.

Kandidater till utmärkelsen kan nomineras av kommuninvånarna och rätt att nominera har person som är skriven i Knivsta kommun. Vinnaren utses av kommunfullmäktiges och kommunstyrelsens presidium under ledning av kommunfullmäktiges ordförande.

Läs mer om utmärkelsen Årets Knivstabo och se tidigare års vinnare

Sidan uppdaterades: 2 juni 2023