24 augusti 2023 kl 09:12

Stöd och omsorg

Festligt firande när Lyckträffens onsdagspromenadgrupp fyllde 30 år

Utomhuslunch, tårtkalas och bildvisning från forna tiders promenader stod på programmet när Onsdagspromenadgruppens volontärer firade 30-årsjubileum i går onsdag.

Lena Flood och Bibi Gustafson, volontärer på Lyckträffen

- Det är så trevligt med promenaderna. Vi volontärer träffas alltid och fikar först innan vi hämtar upp de äldre, sade Bibi Gustafson och Lena Flood (t.h). De har båda promenerat i mer än tio år.

Varje onsdagsförmiddag, i ur och skur, träffas volontärerna i Lyckträffens promenadgrupp för att ta med de äldre som vill göra sällskap från kommunens äldreboenden Estrids och Vilhems gård ut på en promenad.

Så även den här onsdagsförmiddagen - även om den här turen var speciell. Gruppen firade nämligen 30-årsjubileum i går onsdag och promenaden följdes av ett festligt program med aktiviteter.

Äldreboendena Estrids och Vilhelms gård bjöds på utomhuslunch med hamburgare, följt av tårtkalas på Lyckträffen i Svenska kyrkans regi. Efter tårtan visade samordnare Ann Martini Topalian bilder från gruppens promenader förr och nu och pratade om tider som flytt.

- Vilket fantastiskt och glatt gäng det här är - de tänker på sina medmänniskor på samma gång som de själva får tillfälle att träffas och umgås. Jag känner en sådan tacksamhet över att få vara en del i den här verksamheten. Hoppas att onsdagspromenaderna fortsätter i många år framöver, sade Ann Martini Topalian.

Ann Martini och volontär Bibi Gustafson

Ann Martini Topalian, samordnare på Lyckträffen, serverade hamburgare. Volontär Bibi Gustafson assisterade.

Hamburgare på Estrids gård, vybild

Utelunch i solskenet på Estrids gård.

Tårtkalas på Lyckträffen

På eftermiddagen bjöd Svenska kyrkan på tårta på Lyckträffen. Kyrkan var en gång i tiden med och startade volontärpromenaderna, på initiativ av de tre knivstaborna Gertrud Skans, Ulla Olofsson och Don Jenny. Extra roligt var att Gertrud, som nuförtiden bor på Estrids gård, var med och deltog i jubileumsfirandet.

Skylt Lyckträffen

Jubileumsöppet på Lyckträffen.

Diakonerna Catharina Stenlund och Anna S Holmgren skar upp tårtan.

Diakonerna Catharina Stenlund och Anna S Holmgren från Svenska kyrkan skar upp tårtan.

Ann Martini visade ett bildspel med bilder från promenadgruppen förr och nu

Efter tårtan visade Ann Martini Topalian ett bildspel med foton från promenadgruppens aktiviteter genom åren.

Lyckträffens volontärer

Volontärinitiativet Onsdagspromenadgruppen drivs av kommunens öppna mötesplats Lyckträffen, som har ett stort antal volontärer knutna till sin verksamhet. Volontärerna engagerar sig bland annat i språkkaféet, som cirkelledare, i Väntjänsten (följer med på exempelvis sjukhusbesök eller träffas för en kopp kaffe) eller i Handtaget (enklare praktisk hjälp i hemmet). Volontärerna i onsdagspromenadgruppen träffas varje vecka för att ta med äldre från de särskilda boendena Estrids gård och Vilhelms gård ut på en promenad.

Att stärka samverkan med volontärer och frivilligorganisationer är en viktig del i kommunens uppdrag. Som volontär får du skriva på en volontäröverenskommelse där tystnadslöfte, Knivsta kommuns värdegrund och volontärförsäkring ingår. Läs mer på knivsta.se/volontär Länk till annan webbplats.

Sidan uppdaterades: 24 augusti 2023