Årets Knivstabo 2020 Canilla Enskär

För sin glödande energi och sitt engagemang för ett levande kulturliv i Knivsta belönas Canilla Enskär med utmärkelsen Årets Knivstabo 2020.

Årets Knivstabo 2020 är Canilla Enskär

- Jag blev väldigt förvånad – och väldigt stolt över att få personifiera nånting. Det är ju engagerade individer i föreningar och företag som gör Knivsta. Att få bli Årets Knivstabo – det är ju rätt coolt!

Ända sen hon växte upp i Knivsta har Canilla Enskär älskat musik, teater, sång och film. Svartvita matinéfilmer och amerikanska musikaler med Fred Astair och Gene Kelly var favoriterna.

- Jag har alltid älskat kombinationen av teater och sång och har alltid sjungit för mig själv i duschen och i bilen. Men jag har haft dåligt självförtroende och inte vågat ta plats. Så jag har blommat ut sent! skrattar Canilla Enskär.

Efter några år som reseledare som ung blev det ett yrkesliv inom ekonomi och redovisning. Men dragningen till scenen fanns kvar och ett första steg var att börja hjälpa till i Knivstarevyn bakom scenen med hemsida, affischer, filmning, program och marknadsföring. När hon för fyra år sedan övertalades att kliva upp på scenen och sjunga var det som att släppa på alla hämningar.

Gjorde scendebut i mogen ålder

- Det var så kul!! Drivkraften är ju att få beröra – det är hur coolt som helst. Förut var jag så upptagen med att tänka på vad andra skulle tycka. Men jag fyller snart femtio, jag är så gammal nu att det inte spelar någon roll längre. Sent ska syndaren vakna! säger Canilla Enskär.

Sedan sin scendebut har Canilla hunnit med att ha ett flertal jazzspelningar både i Knivsta och i Uppsala, släppt flera singlar och nu i mars i år ett album med amerikanska jazzstandards. Hon har också startat teaterföreningen Scenkonstnärerna, som både producerar och arrangerar scenkonst i Knivsta. Bland annat ingår hon i ensembeln i Shakespearepjäsen "Mycket Väsen för ingenting", vars premiär på CIK skjuts upp till i höst på grund av coronapandemin.

Vid sidan av sitt kulturengagemang driver Canilla tillsammans med Knivstabon Hanna Björk webbplatsen Visit Knivsta; en digital turistbyrå som ska sammanföra företag och föreningar.

- Det finns så otroligt mycket att se och att göra i Knivsta och jag brinner för att vi tillsammans ska lyfta varandra och Knivsta. Det är som med ett smultronställe som man vill dela med andra - varför ska vi åka till Stockholm – de borde åka hit från Stockholm och uppleva allt som finns i Knivsta! säger Canilla Enskär.

Motivering

Motiveringen till Canilla Enskär blir Årets Knivstabo 2020 lyder:

Många knivstabor har sett henne på scenen – Årets Knivstabo 2020 Canilla Enskär. Canilla är sångerskan och skådespelaren som med glödande energi engagerar sig och bidrar till ett levande kulturliv i Knivsta. Genom åren har hon inte bara berikat bygden med musik utan också haft ett finger med i spelet i helt andra sammanhang. Canilla är en av eldsjälarna bakom besöks- och turistwebben Visit Knivsta, och har bidragit till en breddad kulturscen med bland annat evenemangen Dansa loss med Sigrid och Tobias från Let´s Dance och humorshowen Axel von Fersens charmkurs. Kort sagt: Canilla Enskär gör Knivsta till en gladare – och mer berikande – plats!

Canilla Enskär belönas med ett särskilt framtaget diplom, illustrerat av Knivstakonstnären Charlotta Blomgren, samt en prissumma på en 2 500 kronor i form av en kulturaktivitet.

Om utmärkelsen

Utmärkelsen Årets Knivstabo inrättades av kommunstyrelsen i juni 2014 och delas ut för sjätte året. Utmärkelsen ska gå till någon som medverkat till att kommunen fått positiv uppmärksamhet under föregående kalenderår. Personen ska vara skriven i Knivsta och ha fyllt 18 år. Politiska insatser kan inte premieras.
Kandidater till utmärkelsen kan nomineras av kommuninvånarna och rätt att nominera har person som är skriven i Knivsta kommun. Vinnaren utses av kommunfullmäktiges och kommunstyrelsens presidium under ledning av kommunfullmäktiges ordförande.

Sidan uppdaterades: 14 januari 2021