03 juni 2022 kl 08:00

Politik och organisation

Årets Knivstabo 2022 Fredrik Åström

Eldsjälen Fredrik Åström får utmärkelsen Årets Knivstabo 2022 för att ha initierat och drivit igenom aktivitetsytan Solabacke Sunshine Court – en helt ny mötesplats för organiserad aktivitet och spontanidrott.

Fredrik Åström är bosatt i Knivsta sedan 16 år tillbaka. Hans stora engagemang i föreningen SK Vide kom till när barnen började spela innebandy i klubben. Att samma engagemang nu har lett till att Fredrik får utnämningen Årets Knivstabo kommer som en glad överraskning.

Fredrik Åström Årets Knivstabo 2022 framför Centrum för idrott och kultur

Fredrik Åström från SK Vide får utmärkelsen Årets Knivstabo 2022

- Jag är förstås oerhört stolt och smickrad. Det känns fantastiskt, men jag vill verkligen betona att jag är en symbol för kollektivet i detta. Jag har bara hållit i trådarna, säger Fredrik.

Men att någon håller i trådarna kan ofta vara det som behövs för att ett projekt ska lyckas. Och tack vare Fredrik Åströms stora driv och handlingskraft kunde aktivitetsytan gå från idé till verklighet på rekordtid.

- Jag hoppas att alla andra inblandade är lika glada som jag – alla ideella krafter i och omkring föreningen, kultur- och fritidskontoret, politiska företrädare, RF-SISU Uppland, Upplands innebandyförbund och det lokala näringslivet. Jag har väl inte glömt någon nu? säger Fredrik Åström.

Aktivitetsytan fortsätter att utvecklas

Aktivitetsytan är en plats där intressen och generationer kan mötas. Den är centralt placerad bredvid boule- och padelbanorna, mellan Hälsohuset och Knivsta Centrum för idrott och kultur (CIK), och står öppen för alla att använda – för innebandy, fotboll, yoga eller bara för att hänga med kompisarna över en pizza.

- Idén föddes när vi i klubben insåg att vi behövde rädda sporten från pandemin och hitta en lösning som fungerade utomhus. Vi kände nog att vi spände bågen ganska högt när vi föreslog en aktivitetsyta precis framför CIK, men både kommunen och sponsorer från näringslivet har tagit emot det med öppna armar. Det är verkligen jättekul!

Årets Knivstabo 2022 Fredrik Åström står på den blåa aktivitetsytan utanför Centrum för idrott och kultur

Aktivitetsytan används även dagligen av skolorna i närheten, och Hälsohuset använder ytan för utomhuspass. Mötesplatsen ska utvecklas ännu mer, lovar Fredrik Åström.

- Det här är bara början. Vi välkomnar alla idéer! Om kommuninvånarna hjälper oss i SK Vide att förstå vad de behöver, så hoppas jag att näringslivet och andra finansiärer kan hjälpa oss att få det att bli verklighet. I Knivsta är det mesta möjligt – det vet jag nu.

Motiveringen

"När pandemin satte stopp för ordinarie aktiviteter, kom Fredrik Åström från SK Vide till undsättning för ungdomarna i Knivsta. Med en imponerande handlingskraft och ett stort driv har Fredrik varit den tongivande eldsjälen för den nya aktivitetsytan mellan Knivsta Centrum för idrott och kultur och Hälsohuset, i samverkan med Knivsta kommun. Tack vare Fredriks hängivna engagemang och idoga arbete har alla föreningar, skolor och knivstabor en ny härlig och inkluderande mötesplats att samlas kring för innebandy eller spontanidrott utomhus. Att ställa om, istället för att ställa in, är lätt att säga. Men för att det också ska bli verklighet behövs krafter som Fredrik."

Om utmärkelsen Årets Knivstabo

Utmärkelsen Årets Knivstabo inrättades av kommunstyrelsen i juni 2014 och delas ut för åttonde året. Utmärkelsen ska gå till någon som medverkat till att kommunen fått positiv uppmärksamhet under föregående kalenderår. Personen ska vara skriven i Knivsta och ha fyllt 18 år. Politiska insatser kan inte premieras.

Kandidater till utmärkelsen kan nomineras av kommuninvånarna och rätt att nominera har person som är skriven i Knivsta kommun. Vinnaren utses av kommunfullmäktiges och kommunstyrelsens presidium under ledning av kommunfullmäktiges ordförande.

Läs mer om utmärkelsen Årets Knivstabo och se tidigare års vinnare

Sidan uppdaterades: 3 juni 2022