Öppna förskolan Fröhuset

Söker du en plats att vara på medan du är hemma med ditt/dina barn? Då är du välkommen till öppna förskolan Fröhuset som är en del av Knivsta familjecentral! Till oss kan du komma för att leka, pyssla, läsa böcker, sjunga, dansa, samtala, få stöd eller bara vara tillsammans i trivsamma lokaler.

Allrummet på Fröhuset med barnbord barnstolar sittgrupp för vuxna och leksaker

Adress: Kapellvägen 4, 741 30 Knivsta, telefon: 018-34 72 26

Vad är Fröhuset och vad kan du göra här?

Fröhuset är en kommunal öppen förskola, en mötesplats för barn 0-6 år tillsammans med en vuxen. Hos oss får ni roliga, lärorika och gemensamma upplevelser. Ni kan umgås, leka, skapa, få stöd i föräldraskapet, stöd kring barns behov och utveckling, och ta del av aktuell information och kunskap som är riktad till barnfamiljer.

På Fröhuset kan ni dela erfarenheter och knyta nya kontakter. Du och ditt barn erbjuds en inspirerande mötesplats att vara på. Där alla, stora som små, ska ha möjlighet till lärande, stöd och utveckling.

Se samlad information om öppettiderna och de olika aktiviteterna på Knivsta familjecentral och Fröhuset här

Samverkan med olika verksamheter för att aktivt främja en god hälsa

Vi arbetar aktivt med att främja god hälsa hos barn och familjer. Därför finns vi här för dig och ditt barn. Du kan fråga om det mesta som rör dig och ditt barn samt familjelivet.

I gruppverksamheten på Fröhuset arbetar förskollärare och socionom. Fröhuset samarbetar med barnmorskemottagningen, barnavårdscentralen, rådgivning och stöd från socialtjänsten och diakoni från Svenska kyrkan i Knivsta kommun.

Tillsammans utgör de olika verksamheterna grunden i Knivsta familjecentral. Här arbetar fler olika yrkeskategorier tillsammans för dig och ditt barns bästa och du träffar dem regelbundet på Fröhuset.

För övrigt kan du få träffa tandhygienist, dietist, logoped, specialpedagog och bibliotikarie som kommer till Fröhuset med jämna mellanrum.

Se under kalendarium när de olika professionerna kommer till öppna förskolan. Ibland håller de lite föredrag om ett ämne och ibland är de bara med och cirkulerar runt för att fånga upp om det är några frågor eller funderingar du har.

Öppna och frivilliga aktiviteter

Du och ditt barn kommer och går som det passar er under öppettiderna, ingen anmälan behövs. Aktiviteterna är frivilliga, som till exempel sång/dramastund som vi erbjuder en timme in på varje verksamhet. Därefter serveras fruktvatten/kaffe/te/smörgås med mera till självkostnadspris i kontanter.

Vi tar tyvärr inte swish. I väntan på och eller efter sångstunden kan ni måla, pyssla, leka med deg, läsa böcker, låna böcker som rör föräldraskap, prata om vardagen Du har själv ansvar för barnet när ni är här samt för att plocka undan innan du går ifrån Fröhuset.

Vad kan du mer göra?

Du kan gå på spädbarnsmassage med din bebis, du kan dansa och gympa med ditt/dina barn på MiniRöris, du kan gå en HLR-kurs, du kan gå på föreläsning om föräldraskap, delta i olika grupper som exempelvis matlagning. Dessa saker kräver ibland anmälan så då får du se vad som gäller i aktuellt eller kalendariet för mer information samt anmälan.

Mobilen får gärna ligga orörd i väskan eller lämnas i vagnen medan du är hos på Fröhuset, därför att vi vill främja samspel och den sociala interaktionen mellan dig och ditt/dina barn och övriga barn och föräldrar.

Vagnen lämnas utanför.

En samordnare finns och kan kontaktas för frågor via e-post eller telefon.

E-post: carolin.angman@knivsta.se

Sidan uppdaterades: 26 januari 2024