08 juni 2023 kl 08:17

Politik och organisation

Nationaldagsfirande och nya medborgare – så uppmärksammades 6 juni i kommunen

Nya svenska medborgare välkomnades i en ceremoni i Kommunhuset, och i Husby-Långhundra hölls det traditionsenliga nationaldagsfirandet. För Knivsta kommun blev nationaldagen 6 juni en festlig heldag med blågul inramning.

Ceremoni för nya medborgare

Nationaldagen inleddes med en medborgarceremoni i Knivsta kommunhus. Totalt fick 136 knivstabor svenskt medborgarskap under 2022 och en del av dessa tackade ja till att delta i kommunens medborgarceremoni.

Blå och gula dekorationer i fokus, människor i bakgrunden

Kommunfullmäktiges ordförande Victor Krusell och kommundirektör Daniel Lindqvist höll varsitt tal, innan de nya medborgarna fick ta emot sina minnesbevis och varsin svensk bordsflagga i trä.

Victor Krusell delade ut ett minnesbevis till en kvinna
Maria Fornemo och Lisbeth Rye-Danjelsen delar ut en svensk flagga till en liten flicka

Från kommunfullmäktiges presidium var också Lisbeth Rye-Danjelsen och Maria Fornemo på plats för att fira de nya medborgarna. Prismakören från Kulturskolan bjöd på fina sommarsånger och avslutningsvis stämde alla upp i nationalsången Du gamla du fria.

Flickor i gula t-shirts som sjunger för publik

Prismakören från Kulturskolan.

Traditionsenligt firande i Husby-Långhundra

På eftermiddagen ägde det traditionsenliga nationaldagsfirandet rum i samband med HusabyMarken i Husby-Långhundra. Victor Krusell, kommunfullmäktiges ordförande, höll ett nationaldagstal och Knivsta kammarkör, under ledning av Alexander Kegel, bjöd alla nationaldagsfirare på stämningsfulla sommarsånger.

Dirigent framför Knivsta kammarkör, alla i medeltida kläder

Vid firandet utdelades också utmärkelserna Årets Knivstabo och priset Kommunens hyllning till duktiga ungdomar. Festligheterna avslutades med att alla tillsammans stämde upp i nationalsången.

Årets Knivstabo 2023

Kommunfullmäktiges ordförande Victor Krusell delade ut Årets Knivstabo 2023 till Alva Herdevall och Anders Rydell. Alva och Anders får utmärkelsen för deras framgångar med boken Modern självhushållning.

Läs mer om utmärkelsen och motiveringen

Victor Krusell delar ut i ett diplom till Årets Knivstabo

Hela familjen var med på scenen för att ta emot utmärkelsen Årets Knivstabo 2023 från kommunfullmäktiges ordförande Victor Krusell.

Hyllade ungdomar

I år fick följande personer ta emot Kommunens hyllning till duktiga ungdomar: Clara Leffler, fotboll; Lilly Smith, boxning; Jonatan Gembäck, judo och Gabriel Kohonen, innebandy. Gabriel Kohonen kunde inte närvara på plats när utmärkelsen delades ut.

Blommor och presentkort delades ut av Lisbeth Rye-Danjelsen, kommunfullmäktiges första vice ordförande, samt Maria Fornemo, kommunfullmäktiges andra vice ordförande.

Läs om kommunens hyllning till duktiga ungdomar

Clara Leffler med blommor och diplom

Clara Leffler, 18 år, framgångsrik inom fotboll.

Lilly Smith med knuten boxarnäve, diplom och blommor

Lilly Smith, 11 år, svensk mästare i boxning.

Jonatan Gembäck med diplom och blommor

Jonatan Gembäck, 18 år, hyllades för sina framgångar i judo.

Gabriel Kohonen med guldbuckla

Gabriel Kohonen, 19 år, har tagit U19-VM-guld i innebandy.

Sidan uppdaterades: 8 juni 2023