15 maj 2023 kl 08:49

Förskola och skola

Elevinitiativ bakom nytt matråd i Långhundra skola

Hållbarhet, matsvinn och önskerätter – skolmaten kan väcka många frågor, tankar och känslor hos eleverna. Ett sätt att ta vara på deras engagemang kring mat är att starta ett matråd. På Långhundra skola kom initiativet till ett matråd från 12-årige Loke.

I köket på Långhundra skola står eleven Loke tillsammans med utbildningschefen Tapio Liimatainen. Kärleken till både mat och matlagning är något de delar, och nu diskuterar de Lokes initiativ om ett matråd på skolan. På spisen puttrar en äggröra som Loke har lagat tillsammans med Niklas Skoglund, som är köksansvarig i bland annat Långhundra skola.

- Vad tänker du att matrådet skulle kunna jobba med? frågar Tapio Liimatainen.

- Ja, det kan ju inte bara handla om att man vill ha pizza varje dag. Det måste ju vara om andra saker också, som matsvinn till exempel, svarar Loke.

Loke är 12 år och går i femte klass. Hans intresse för matlagning är stort och i hans framtidsdrömmar finns en egen restaurang, kanske med pasta, pizza och hamburgare på menyn. Att han idag får vara med skolkocken Niklas och laga mat gör denna dag till något alldeles extra. Men mat är mer än bara smaker för Loke. Han menar att det finns många områden som ett matråd på skolan skulle kunna arbeta med – från miljö och hållbarhet till nya smaker och flervalsbuffé.

Loke i köket med kryddor och ägg

Tapio Liimatainen är mycket positiv till Lokes initiativ om ett matråd på skolan. Mat och livsmedel – produktion och konsumtion – är stora frågor som med fördel kan integreras i skolundervisningen på flera sätt, anser han.

– Maten vi äter är en avgörande del av den hållbara utvecklingen. Om vi i skolan tar upp aktuella ämnen som matsvinn, växtbaserat, transporter och ekonomi i undervisningen kan eleverna få en större förståelse för matens betydelse. Genom att ge maten en naturlig plats i undervisningen kan vi också uppmuntra och inspirera varandra att göra medvetna val även utanför skolan, säger Tapio Liimatainen.

Långhundra skola är sist ut av kommunens skolor att starta ett matråd. Matrådet kommer att bestå av elever från olika klasser, skolkocken Niklas samt representanter från måltidsverksamheten. Och Loke såklart. En första fråga för matrådet att diskutera kanske blir en flervalsbuffé – vilka fördelar, men också utmaningar, skulle det kunna innebära för Långhundra skola?

Detta är ett matråd

Matrådet är till för att eleverna ska vara delaktiga i skolmåltiden och för att skapa engagemang kring frågor som rör mat och hållbarhet. Ett matråd i de kommunala skolorna i Knivsta kommun består i regel av en elev från varje klass, en lärare, samt representanter från måltidsverksamheten. Frågeställningar som matrådet hanterar kan exempelvis handla om utbud, matsedeln, önskerätter, matsalsmiljö, matsvinn och hållbarhet.

Barnens Knivsta på jubileumswebben

I år fyller Knivsta kommun 20 år – det gör Knivsta till Sveriges yngsta kommun. Men visste du att medelåldern i Knivsta är 37 år, vilket också gör befolkningen till den yngsta i Sverige? Det betyder att det finns många barn och unga i vår fina kommun! På vår jubileumswebb kan du ta del av reportage som visar en del av det som just nu händer för barn och unga i Knivsta.

Gå till knivsta.se/knivstakommunfyller20år

Sidan uppdaterades: 15 maj 2023